Deel dit artikel
-

Nieuwe deeldienst e-scooters live in Rotterdam

Het familiefonds van de familie Pon lanceert in Rotterdam een nieuwe deeldienst voor elektrische scooters: Check. Uiteindelijk wil het bedrijf de makkelijkste weg in een stad aanbieden, los van de vervoersmodaliteit die de lokale reizigers wenst.

Zonder er ruchtbaarheid aan te geven plaatste het team van Check een week geleden een kleine tweehonderd witte elektrische scooters in drukke zones in de havenstad. De dienst is app-only, kost 25 cent per minuut en hanteert een starttarief van een euro. “We mogen er vierhonderd neerzetten van de gemeente en zijn verbaasd over de adoptie die we nu al genieten”, vertelt managing director Paul van Merrienboer.

Rotterdam is de eerste stad waarin investeerder Ponooc deze dienst aanbiedt, omdat de stad zijn beleid voor nieuwe vervoersdiensten en deeldiensten op orde heeft. Check kan ook in andere gemeentes beginnen als zij gereed zijn. “Het is aan ons om hen met Rotterdamse data te laten zien dat steden toegankelijker worden door ons soort diensten.”

Van Merrienboer bouwt zijn dienst open op (TOMP API), zodat het kan aansluiten op andere ecosystemen. Dat zijn overkoepelende diensten als Urbi en Ride, maar bijvoorbeeld ook NS Business Card. Reizigers, zo blijkt, willen namelijk niet veel verder dan tweehonderd meter lopen tussen twee vervoersmodaliteiten. Uit de trein en dan op de scooter moet zonder hindernissen kunnen.

Uiteindelijk wil Check tweeduizend scooters in Rotterdam op de weg hebben. “Dat lijkt veel, maar besef je dat er duizend auto’s in de stad staan per vierkante kilometer.” Die grote afhankelijkheid van auto’s moet minder, omdat de stad het verkeer naar buiten het centrum drijft. Daarom vreest de ondernemer concurrerende diensten als Felyx en Lev ook niet. Hoe groter het aanbod, hoe groter de vraag.

Check is een honderd procent venture van investeerder Ponooc. Dat heeft meerdere belangen in nieuwe typen vervoersdiensten. De familie Pon doet dat vanuit het besef dat de vervoersmarkt sterk gaat veranderen en ruimte zal vragen voor andere vervoersmiddelen dan de auto. Zo is het bijvoorbeeld ook investeerder in Greenwheels, Swapfiets, Trunkrs en scooterfabriek Unu in Berlijn.

Het digitale bouwwerk van de nieuwe aanbieder is van de hand van Label A.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond