Nieuwe dienst voor Bol.com-partners: retourmanagement

Bol.com voegt een nieuw onderdeel toe aan zijn dienstenplatform voor de 52.000 verkooppartners: Reverse, een onderdeel dat verkopers helpt met hun retouren.
Het e-commercebedrijf wil zich steeds meer profileren als een professioneel verkoopplatform voor derde partijen, kleine en grote bedrijven. Zo kunnen deze verkopers al jaren gebruik maken van de magazijnen van bol.com en diens logistieke diensten.
Later kwamen daar marketing- en financiële diensten bij van een brede waaier aan Nederlandse specialisten. Reverse is de meest recente toevoeging, die nu bekend wordt.
Het bestaat uit vier onderdelen: retouren verminderen door het verbeteren van retourprocessen en inzichten, reparatie & refurbishen en recyclen van retourproducten voor de grondstoffen.
De vierde pijler is recommerce. Dat houdt in: geretourneerde producten beter verwaarden en weer verkopen. Hier werkt bol.com samen met onder meer BuyBay, Returnless en Troostwijk Auctions.
Troostwijk Auctions, onderdeel van het Europees werkende TBAuctions, helpt verkopers om retourpartijen in bulk weer te verkopen op zijn veilingplatform. Daartoe werkt het samen met Blue Banana Logistics. Daar komen de goederen binnen. Na de grading, het beoordelen van de kwaliteit, gaan de bulkverpakkingen op vrijdag online op een veiling. Een week later sluit de veiling en zijn de items doorgaans verkocht.
Alfred Blom van Troostwijk (foto): “De verkooppartner krijgt, als hij items retour van de consument krijgt, de keuze om het wel of niet naar Blue Banana Logistics te laten sturen. De reden om dat wel te doen, is dat wij hen snel alsnog aan een koper kunnen helpen. Wij brengen de omloopsnelheid van de items omhoog. Bij ons is de timing voorspelbaar. Producten liggen niet in een hoek te verstoffen bij de verkoper”, maar worden binnen enkele dagen geld waard.
De veiling en de logistieke partner rekenen bovenop de verkoopprijs nog hun eigen kosten.
Blom rekent aan Emerce voor, dat de potentiële retailwaarde van de retouren rond de negentig miljoen euro ligt.
“De koppeling met de bol.com API biedt een digitale standaard. De onboarding is heel laagdrempelig, de processen en de datastromen zijn helemaal geautomatiseerd. Het is mijn persoonlijke missie om de retourenstandaard in Europa naar een hoger niveau te tillen.” Dat houdt in, de verkoper moet via zijn handelsplatform goede productinformatie leveren, die de veiling in zijn productbeschrijvingen kan gebruiken. Product en beschrijving moeten hetzelfde zijn.
“De software die dit bij ons doet, heet ATLAS”, vertelt Blom. ” De andere veilinghuizen van TBAuctions werken hier ook mee, waardoor wij die standaard kunnen bieden. Dat leidt ertoe dat we de waarde van de retourgoederen kunnen maximaliseren.”
Bol.com is het eerste verkoopplatform waarmee het online veilinghuis in zee gaat, maar zeker niet de laatste. Blom voert meerdere gesprekken met Europees werkende API-gebaseerde handelsplatformen. Namen wil hij nog niet noemen. “Denk maar aan hele grote namen.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Frederik
Het begon zo leuk die marktplaatsen. Inmiddels is de concurrentie moordend, moet je flink afdragen aan de marktplaats en er zelfs adverteren om getoond te worden. Het aantal retouren ligt er zeer hoog, maar daar komt nu de ‘oplossing’. Nu moet er weer iemand betaald worden om de retourstroom in goede banen te leiden.
Ik denk dat we voorzichtig mogen gaan concluderen dat er geen droog brood meer te verdienen is met verkopen op bol.com.
Arno
bol heeft het verkoop platvorm goed voor elkaar, ik ben benieuwd hoe deze nieuwe retourservice gaat werken. wat Frederik hier boven zegt is ook zeker waar, ik heb in 10 jaar tijd eigenlijk precies niks verdiend aan bol. je verkoopt leuk qua aantallen, dat wel. Als Bol het uiteindelijk zelf gaat verkopen voor de inkoopprijs + shipping, ja dan ben je nergens meer met je handel.
MR
Al 5 jaar oud. Maar kennelijk nog steeds actueel: https://publical.nl/verkopen-op-bol-com/
Bol.com is een drama voor webwinkels. Want inderdaad zoals Arno zegt gaat Bol zelf ook met jouw producten aan de haal.
bart
BOL is de grootste aanjager van meer retouren door de verplichting alles gratis te maken voor klanten en de kosten bij de verkooppartners te leggen. Enkel als zij de regels van retourneren nu eens eindelijk verscherpen, een drempelbedrag en kosten, dan wordt de retourenstroom beheersbaarder. Niet dit soort KUL-oplossingen keer op keer. En dan weer zelf mooi weer spelen en zeggen hoe groen ze bezig zijn.