Deel dit artikel
-

Nieuwe Europese bannerformaten voor merkadverteerders

Belangenorganisatie IAB Europa introduceert zes nieuwe bannerformaten. De helft daarvan sluit precies aan op de afmetingen van tv-schermen, wat een hausse voorspelt van video-advertising.

De nieuwe standaarden werden gisteren in de luwte gepresenteerd (PDF), maar de impact ervan zal aanzienlijk zijn op de online reclamemarkt. En dan gaat het voornamelijk om de dynamische formaten. Internetters die met hun muis over die reclames heen schuiven, krijgen uitklappende banners te zien. Steeds vaker zal daarin HD-videoreclames worden getoond.

De omvang, interactiviteit en het formaat van deze typen beeldreclame zijn speciaal gericht op merkadverteerders. Zij willen, net als ze op tv zijn gewend, langdurig een indringend of aansprekend beeldverhaal kunnen vertellen. Daar wordt nu de online ruimte voor geschapen, ook in de hoop dat de tv-budgetten sterker naar de digitale kanalen schuiven.

IAB Europa presenteert de zes formaten met het volgende jargon:

Statische Advertising Formats:

  • 300×600 Halfpage (static) (IAB US Rising Star dimension)
  • 728×90 + 160×600 Wallpaper (static)
  • 728×410 Landscape (static, new dimension, 16:9 compatible)

Dynamische Advertising Formats:

  • 300×250 → 728×410 Expandable Rectangle (float/slide 16:9)
  • 728×90 → 728×410 Expandable Leaderboard (float/slide,16:9)
  • 160×600 → 300×600 Expandable Skyscraper (float/slide)

Foto: restlessglobetrotter (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond