Deel dit artikel
-

Nieuwe generatie reizigers boekt via social media

De jongeren van nu, Generatie Z, boeken hun reizen steeds makkelijker en vaker via sociale media. Online reisbureaus en mediabedrijven moeten zich daarop gaan aanpassen.

Dat valt te lezen is in het vierde New Horizons-onderzoek van WYSE Travel Confederation onder 57.000 respondenten van over de hele wereld. Dat onderzoek wordt iedere vijf jaar gehouden om een beeld te krijgen van de hoe reizigers zich over de markt bewegen.

Een van de belangrijkste inzichten is dat de jongere reizigers steeds vaker social media gaan gebruiken voor het zoeken en boeken van reizen. Die ontwikkeling wordt sterker zodra er nieuwe, sociaal gedreven mediakanalen bijkomen.

Deze ontwikkeling is geen revolutie, maar een logische ontwikkeling door de tijd heen. De onderzoekers laten zien dat reizigers tien jaar geleden zeventig procent van hun trips via een reisbureau boekten. Op dit moment boekt zeventig procent via een online reisbureau en over weer een decennium zal het gedrag van de jongeren van nu dominant zijn.

Ook qua invulling van de reis en bijzondere voorkeuren is de jongere reiziger anders dan millennials en de generaties daarboven. Generatie Z is meer dan ooit gericht op sociale interacties met locals en zelfontwikkeling.

Het onderzoek laat nu al zien dat reizigers niet per definitie altijd alles bij een online reisbureau boeken. Voor vervoer over land gaat men net zo lief naar specialisten als GoEuro (28%), CheckMyBus (16%) of Wanderu (7%). En de aanschaf van tickets voor tours, attracties en activiteiten verloopt al grotendeels via specialisten als GetYourGuide (25%), TourRadar (17%) en Viator (16%).

Niet verrassend is het gegeven dat driekwart van Generatie Z zeker een keer per jaar de smartphone gebruikt om een trip te boeken. Vijf jaar geleden was dat 52 procent.

Het aantal online bronnen dat reizigers gebruiken voorafgaand aan hun reis steeg van vier in 2007 naar negen in 2012 naar bijna elf in 2017.

Foto: Gauthier Delecroix (cc)

Dit bericht is 50 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond