Deel dit artikel
-

Nieuwe NMO Kijkonderzoek beweegt mee met hoe Nederland anno 2023 televisiekijkt

Op maandag 28 augustus start de eerste officiële meting van het vernieuwde NMO Kijkonderzoek. De uitvoering van het kijkonderzoek is in handen van onderzoeksbureau Kantar Media. Het onderzoek kent een groot aantal verbeteringen. Naast verbeterde gebruiksvriendelijkheid en een groter panel, is de techniek van de meting fijnmaziger en maakt het mogelijk om nieuwe vormen van reclame zoals addressable advertising in kaart te brengen.

Patricia Sonius, directeur onderzoek NMO, over de vernieuwingen in het kijkonderzoek: 'We meten straks het kijkgedrag op álle denkbare apparaten en platformen, dus zowel het kijken via het grote televisiescherm als het kijken op alle andere apparaten en platformen. In ons vernieuwde kijkonderzoek zijn we straks, als een van de eerste landen ter wereld, in staat om het complete beeld te meten en te rapporteren. Alleen live kijkgedrag rapporteren is allang niet meer toereikend en kan leiden tot verkeerde interpretaties van de cijfers. We zouden programma’s écht tekortdoen als we geen rekening houden met al het kijkgedrag
na het moment van uitzending of met het kijken op andere devices en platforms.'

Log in of meld je aan om verder te lezen