Deel dit artikel
-

Nieuwe privacyregels Google stuiten op verzet

Google is mogelijk in overtreding met zijn nieuwe advertentieregels. Dat zegt de Amerikaanse senator Edward Markey in een brief gericht aan de Amerikaanse handelswaakhond FTC. Vanaf 11 november mag Google aanbevelingen en foto’s van gebruikers in advertenties opnemen.

Volgens Markey is dat in strijd met de schikking die in enkele jaren geleden werd overeengekomen met Google naar aanleiding van zijn inmiddels verdwenen Buzz-dienst, een voorloper van Google Plus.

Google Buzz was geïntegreerd in webmaildienst Gmail, en gebruikers daarvan werden door Google automatisch bevriend met veelgemailde contactpersonen. Zeven Amerikaanse consumenten spanden rechtszaken tegen Google aan, die de zaak schikte met een bedrag van 8,5 miljoen dollar.

Een aantal Google gebruikers heeft inmiddels uit protest tegen de privacyvoorwaarden een foto van Google topman Eric Schmidt in hun profiel geplakt. Google wijst op de opt-out mogelijkheid.

Deel dit bericht

3 Reacties

KoalaBear

Bij Google is er opt-out, welke er bij FB niet is/was. Daarnaast hebben ze het netjes en in veelvoud op allerlei plaatsen gecommuniceerd, en dan niet verbloemen of verbergen met ‘De voorwaarden gaan veranderen’, maar echt ‘We gaan veranderen hoe we je profiel kunnen gebruiken in reclameuitingen.’ o.i.d.

We zullen zien.

Norma

Wat is de volgende stap? “We gaan e-mails waarin u producten noemt openbaar maken”?

Jan-Pieter

Er is best te leven zonder Google account, kan ik vertellen: Heb sinds kort alles opgezegd, was even wennen maar bevalt nu prima.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond