Deel dit artikel
-

Nieuwe reclameformat Amazon: click-outs naar webwinkels

Weer een product erbij waarmee Amazon Google naar de kroon steekt in de VS: een reclameformat waarmee een adverteerder klanten naar zijn webshop lokt, direct vanuit de zoekresultaten op Amazon.

Vooralsnog verkeert deze reclamevorm in een betatestfase, maar er is geen reden om het niet uiteindelijk niet grootschalig uit te rollen.

Amazon kondigt aan: “We testen een nieuwe winkelervaring waar we geselecteerde producten in onze zoekresultaten zullen tonen, zelfs als we ze niet in onze winkel verkopen en linken naar de website van het merk om het voor klanten gemakkelijk te maken om ze daar te kopen. Klanten kunnen op de link klikken en naar de website van het merk gaan om het product te evalueren, prijzen- en leveringsopties te bekijken en aankopen rechtstreeks vanuit dat merk te doen.”

De tariefstelling is nog niet bekendgemaakt.

In de VS is Google meer een shoppingbestemming dan de versie die we in Nederland kennen. Het ontwikkelt zich richting een heus shoppingplatform. De transacties worden er ook afgehandeld. Amazon wil shops bedienen, met de optie om verkeer te kopen, met het nieuwe reclameformat.

Cijfers van eMarketer geven aan dat Amazons marktaandeel op de Amerikaanse reclamemarkt in 20215 naar verwachting met 17,6 procent groeit tot 22,3 procent.

Amazons reclameomzet steeg in het vierde kwartaal van 2024 met achttien procent naar zeventien miljard +18% naar 17 miljard dollar. Ter vergelijking: Googles reclameomzet steeg in diezelfde periode met 10,5 procent tot 72,5 miljard dollar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond