Deel dit artikel
-

De nieuwe socials: go niche or go home

Mensen over de wereld met elkaar verbinden en makkelijker laten communiceren. Deze basisbelofte lijken (grote) sociale media steeds lastiger waar te kunnen maken. Reden voor kleinere, gerichtere media om in dit gat te springen. Wat betekent de opkomst van nichespelers? En welke zijn goed om te kennen?

Van stories en short form video tot live shopping en challenges. De grote socialmediaplatformen zijn er niet vies van om elkaars nieuwigheden in rap tempo te kopiëren. Het woord eenheidsworst is wellicht te veel aan subjectiviteit onderhevig, maar het moge duidelijk zijn dat de prominente platformen in hun lust om zoveel mogelijk bezoekers uit de ‘generieke’ vijver te vissen erg op elkaar zijn gaan lijken. En hoewel gebruikers middels groepen nog wel bij gelijkgestemden uit kunnen komen die zij niet direct uit hun eigen omgeving kennen, leggen de advertentiegedreven algoritmen en inperkingen van organisch bereik beperkingen op. Er is dan ook steeds meer beweging in de markt voor platformen die zich op een select segment van de online bevolking richten. Kijkend naar de ontwikkelingen van de afgelopen tijd valt op dat veel nichespelers zich op een van vier categorieën richten. Namelijk professionele netwerken, datingplatforms, gemeenschappelijke interesses en hobby’s, en zakelijke resources. Waarbij die laatste zijn ontworpen om werknemers van één bedrijf te verenigen en zowel professionele als informele communicatie omvatten. Anders gezegd dienen deze platforms niet alleen zakelijke doeleinden, maar helpen ze teamleden ook om in contact te blijven met elkaar.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!