Deel dit artikel
-

Nieuwe strategie WPP eind 2018

Reclamegigant WPP werkt aan een nieuwe strategie en geeft de details daarvan eind dit jaar. De nieuwe topman Mark Read meldt vanochtend een daling van de kwartaalomzet.

Zojuist maakte het bureaunetwerk in Londen de financiële resultaten over het afgelopen kwartaal bekend. De omzet daalde met 2,1 procent tot 7,5 miljard pond. Vooral door valutaverschillen. Zonder dat effect zou de omzet met drie procent zijn gestegen.

De winst daalde ook, met zeven procent.

De gisteren aanstelde topman Mark Read meldt de cijfers wel en licht ze toe, maar vestigt vooral aandacht op de rest van het jaar. In de komende vier maanden houdt hij de fundamenten van de organisatie tegen het licht en smeedt plannen om sneller en efficiënter te werken. Dat moet de resultaten uiteindelijk positief beïnvloeden.

WPP is een geheel van losse specialistische communicatie- en reclamebureaus, maar dat is niet meer van deze tijd. De dochterbedrijven moeten meer gaan samenwerken en kennis en hulpmiddelen met elkaar delen. Daarom verkocht Read bijvoorbeeld in juni jongstleden de belangen in Globant en AppNexus.

“We versnellen de initiatieven die de organisatie vereenvoudigen. Dat maakt het voor ons makkelijker te managen en de organisatie is voor klanten beter benaderbaar. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe gedeelde kantoren in New York, Kuala Lumpur, Praag en Toronto.”

De nieuwe organisatievorm klinkt als in lijn van de suggestie die Forrester vorige maand deed. Het onderzoeksbureau raadt aan om het woud aan labels drastisch uit de dunnen. Van honderden naar enkele tientallen specialistische dochterbedrijven. Klanten zijn het meest gebaat bij duidelijkheid, accountability en schaal.

Foto: Bryon Lippincott (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond