Deel dit artikel
-

Vaker nieuwe technieken ingezet voor e-mailcampagnes

De goede doelenbranche is de grootste stijger van de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2018 die vandaag is verschenen. De branche scoorde het hoogst met open- en klikgedrag. Branchevereniging DDMA baseert zich voor dit onderzoek op de analyse van 4,5 miljard verstuurde e-mails en 177.000 campagnes.

Andere conclusies: Kleine campagnes met dynamische en persoonlijke content zorgen voor grootste effect bij de ontvanger. Ook worden steeds meer nieuwe technieken ingezet om relevante e-mailcampagnes op te zetten. De afleverkwaliteit van e-mailcampagnes gaat ook vooruit.

Uit de analyse blijkt dat voor het derde jaar op rij meer e-mails zijn geopend. De zogeheten Click Open Rate (COR) is gestegen met 0,5 naar 38,0 procent.

De energiebranche heeft met 65 procent de hoogste COR, Goede Doelen hebben de hoogste Click Through Rate (CTR). Er wordt vaker doorgeklikt.

Het succes van kleine campagnes wijst erop dat zij beter op hun publiek zijn toegesneden en dus relevanter zijn voor de lezer. Hoe groter de campagnes, hoe kleiner het resultaat. Campagnes die groter zijn dan tienduizend e-mails tonen doorgaans lagere ratio’s.

Frequentie telt eveneens. Bedrijven die 1 tot 10 campagnes per jaar versturen, hebben volgens het onderzoek de meest positieve open en klikratio’s. Van de onderzochte organisaties verstuurde 44 procent een tot tien campagnes per jaar. 35 procent verstuurde tussen de 11 en 50 campagnes en 20,5 procent meer dan vijftig campagnes per jaar.

Van alle campagnes werd 78 procent verstuurd tijdens kantooruren. Acht uur donderdagochtend is met stip het populairste verzendmoment van de week. E-commerce stuurt 59 procent van al haar berichten om acht uur uit, net als Telecom met veertig procent.

Responsive design is de meest gebruikte techniek, gevolgd door dynamische content, de gepersonaliseerde onderwerpregel wordt door slechts zeven procent gebruikt maar resulteert wel in een tien procent hogere open ratio (COR).

Daarmee heeft het gebruik van gepersonaliseerde onderwerpregels de grootste impact op ratio’s gevolgd door dynamische content. De branches die deze technieken het meest omarmen zijn FMCG, Land- en Tuinbouw, Automotive, Telecom, Recreatie, Goede Doelen, Telecom en Horeca.

Van alle campagnes wordt 39 procent geopend op een mobiel apparaat en 61 procent op een desktop. De top drie branches waarvan de campagnes het meest op mobiel geopend worden zijn Horeca (60%), Recreatie (53%) en e-commerce (51%). Tijdens kantooruren wordt e-mail het meest op een desktop geopend.

Dit bericht is 14 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond