Deel dit artikel
-

Nieuwe technologie doet automatisch bannercreatie

Adcombi en Bannerwise gaan nieuwe technologie ontwikkelen die in een programmatic omgeving automatisch banners op maat kan creëren. Hiervoor krijgen ze financiële steun van de overheid.

Joost Kortlever, oprichter van Bannerwise legt uit: “Aan de hand van geavanceerde A/B- en multivariate-testing zoekt het algoritme achter de banner welke elementen het beste presteren in welke situaties. Het algoritme koppelt contextfactoren, doelgroepinformatie en externe data, bijvoorbeeld het weer, aan de content van de banner zoals kleuren, vormen en producten. Op basis van die informatie kunnen banners live op maat worden gegenereerd.”

De CTO van Adcombi Diederick van den Berg vult aan: “Er wordt wel gewerkt aan het op maat maken van banners, maar daarin ontbreekt de vormgeving van de banners stelselmatig. Onze technologie brengt vormgeving en campagnemanagement samen, wat leidt tot relevantere banners.”

Voor de ontwikkeling, waar de partijen twee jaar voor uit trekken, is financiële steun gekregen vanuit de MIT-subsidieregeling.

Het project speelt in op de trend waarbij adverteerders na de targeting nu ook de vormgeving van banners en commercials automatisch willen laten verzorgen op basis van profieldata over de ontvanger. Makkelijk gezegd: op maat gesneden reclameboodschappen.

Drie vragen aan Joost Kortlever (JK) van Bannerwise en Robbert Buijs (RB) van Adcombi:

Is een product als Google Studio niet zo’n zelfde dynamisch genererend ‘bouwpakket’?
JK: In Google studio kan je je banners dynamisch maken. Op basis van deze dynamische oplossing gaat er gekeken worden welke variant het beste presteert op basis van het algoritme van de DSP. Ook kan je bij andere DSP’s een dynamische banner inzetten. De optimalisatie blijft dan nog steeds aan de kant van de DSP. Met onze ontwikkeling zetten we nog een eigen algoritme op het algoritme van de DSP.

Waar traditionele DSP’s stoppen, gaan wij verder. Dit intelligente algoritme ontwikkelt en genereert volautomatisch en on-the-fly unieke advertenties en optimaliseert ze over diverse kanalen naar profielen van individuele gebruikers aan de hand van multivariate A/B-testing. Het is daarmee een algoritme puur op de creatiezijde en een aanvulling op het algoritme van de DSP. Waar het algoritme van de DSP aan de kant van de bidding optimaliseert, gaan wij hier bovenop verder op de creatiekant.

Waarom is er subsidie nodig en duurt de ontwikkeling zo lang?
RB: Er is niet zozeer subsidie nodig, maar omdat dit een lang en duur traject is en omdat de overheid bereid is om subsidie te bieden aan innoverende en samenwerkende bedrijven zijn wij hier op in gegaan. We moeten erg veel investeren, personeel en data-inkoop, om het gewenste eindresultaat te bereiken. Je kunt pas ontwikkelen wanneer je een grote hoeveel data hebt. Dus vandaar ook de minimale tijd van twee jaar. Deze periode is dus vooral nodig om ‘slimmer’ te worden aan de hand van ervaring en het analyseren van de advertentiedata die binnenkomt.

Is het ook mogelijk dit voor video in te zetten?
JK: Video staat zeker op de roadmap.

Foto: JD Hancock (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond