Deel dit artikel
-

Nieuwssite Digg met niet-technologisch nieuws

De populaire 'democratische' nieuwssite Digg komt vandaag met een nieuwe versie. De site richt zich voortaan niet meer alleen op technologisch nieuws, maar ook op algemeen nieuws. Digg trekt dagelijks 800.000 unieke bezoekers. De nieuwe versie komt anderhalf week nadat Netscape een nieuw leven is gestart met een op Digg gebaseerde nieuwssite.

Gebruikers van Digg konden tot vandaag alleen nieuwsverhalen met een technologische insteek aan de site toevoegen. Leden van Digg bepalen hoe prominent een verhaal op de site verschijnt door aan te geven dat ze een verhaal interessant vinden. De populariteit van een verhaal (het aantal diggs) is met name bepalend voor de positie op de site. Ook de status van de ‘digger’, de persoon die een verhaal ‘diggt’, speelt een rol.

De nieuwe versie van Digg (3.0) bevat een aantal nieuwe nieuwscategorieën waaronder wetenschap, zakelijk (waar ook politiek en wereldnieuws onder vallen), entertainment, gaming en online video. Een categorie met sportnieuws zal later worden toegevoegd.

Op 15 juni lanceerde Netscape een bèta versie van de nieuwe Netscapesite die na de testfase de huidige portal moet vervangen. De site lijkt op de Digg-site en is ook gebaseerd op een systeem van ‘democratische nieuwsselectie’. Belangrijk verschil was vooralsnog dat de Netscape site zich op een groot aantal nieuwscategorieën richtte.

'Weinig meerwaarde'
EKudos is een Nederlandse variant op Digg, maar heeft al sinds de lancering in mei een bredere insteek dan Digg. Gebruikers kunnen nieuws in categorieën als entertainment, technologie, actueel, opmerkelijk en web toevoegen.

Wat zijn de ervaringen van eKudos met de niet-technologische categorieën? “Waar wij gelijk tegenaan liepen is dat een categorie als ‘actueel’ weinig meerwaarde biedt ten opzichte van normale nieuwssites,”  vertelt Tako Steinz van Stillpoint Media, het bedrijf achter de site. “Dat komt omdat normale nieuwssites al het nieuws onmiddellijk online zetten. Bij een sociale nieuwssite verschijnt een bericht niet direct online. Er is altijd een tijdsspanne tussen het ontstaan van het nieuws en het moment dat een bericht prominent op de site staat.” Bij Digg moet een bericht volgens hem een behoorlijk aantal ‘diggs’ hebben voordat het prominent op de nieuwssite verschijnt.

De ervaring van Steinz is dat gebruikers van eKudos verhalen die een iets lagere ‘actualiteitswaarde’ hebben, vaak het interessantst vinden. “Een bericht over het Nederlands elftal dat een wedstrijd wint, heeft een korte nieuwswaarde.” Berichten die een langere ‘houdbaarheidsdatum’ hebben en die niet zo snel worden opgepikt door andere nieuwssites, daarin onderscheidt eKudos zich, volgens Steinz.

Ekudos heeft tussen de 500 en 700 unieke bezoekers per dag. Daarvan is ongeveer één procent actief bezig met het nieuws door verhalen toe te voegen en te waarderen, zegt Steinz. De ‘één-procents-regel’ geldt volgens hem ook voor Digg. Omdat die site zo’n groot aantal unieke bezoekers heeft, is de groep actieve gebruikers toch nog relatief hoog. “Ik denk dat door die kritische massa categorieën als actueel daar wél kunnen werken. Er zijn genoeg gebruikers om een verhaal snel door te laten dringen tot een prominente plek.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Kjeld

Er is een Nederlandse site in het engels die hetzelfde doet voor Marketing.www.keepaddit.com

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond