Deel dit artikel
-

Nike: 21 procent omzet uit digitaal, wil dubbele

Nike realiseert 21 procent van de omzet via digitale kanalen en is op koers om dat te verdubbelen per 2025.

De Amerikaanse maker van sportkleding en -accessoires vertelt dat bij de toelichting op de financiële cijfers. Die verschenen eind vorige week.

Van de 12,3 miljard dollar omzet komt 2,6 miljard aan verkopen via het web en de app binnen. Dat is 29 procent meer dan het jaar ervoor. De concernomzet steeg met twaalf procent. Over de digitale winstgevendheid zegt de sportfabrikant niets. Duidelijk is dat digitale verkopen geen kosten voor geaffilieerde retailers met zich meebrengen.

De productgroep Kinderschoenen is een bijzondere, want deze groeide vanwege de zomer en het nieuwe schoolseizoen al met dertig procent. Het grootste deel van deze groei komt uit digitale verkopen. Men gaat de bakstenen winkel niet meer in voor kinderschoenen.

Het coronavirus heeft de digitale strategie zelfs in de kaart gespeeld, vertelt CEO John Donahoe. “De verschuiving van de consument naar het digitale kanaal zou vijf jaar kunnen hebben geduurd, maar neemt nu maar twee jaar in beslag.”

De klantcontactstrategie speelt een centrale rol bij de digitale activiteiten. Het blijkt dat geregistreerde digitale klanten, Nike noemt ze ‘leden’, meer kopen dan niet-leden. Afgelopen kwartaal steeg de omzet bij deze trouwe groep klanten met veertien procentpunten.

Nike blijft investeren in zijn fysieke winkelnetwerk, want het blijkt dat de aanwezigheid van een lokale winkel in een regio stimulerend werkt voor de digitale omzet.

Foto: rodrigofranca (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond