Deel dit artikel
-

Nike omzeilt retail, verkoopt via Amazon

Net als in Europa op Zalando en in China op Tmall is Nike op thuismarkt Amerika begonnen met directe verkoop aan de eindconsument. Daartoe is het een, wat heet, proef begonnen met Amazon.com.

Bij de toelichting op de kwartaalcijfers gisterenavond liep CEO Mark Parker op eieren. Het is maar een proef en dat gebeurt dan ook nog eens met maar een heel klein deel van het assortiment. Het feit staat vast, dat de maker van sportkleding de fysieke retail omzeilt en een nieuw direct verkoopkanaal aanboort op Amazon.com.

Deze stap kan wel eens een tegenvaller betekenen voor eigenaren van een fysieke sportwinkel. Immers, de consument grijpt nu eenmaal makkelijk naar zijn Amazon-app om te shoppen.

Parker probeerde nog wat aandacht van de deal weg te leiden door de investeringen in Nike.com te benadrukken. Dat is zijn eigen, directe verkoopkanaal.

De kwartaalcijfers van Nike rechtvaardigen de investeringen in het ‘direct to consumer’-kanaal. Deze tak zag de omzet over het afgelopen kwartaal met achttien procent stijgen tot 9,1 miljard dollar (PDF). Dat is inmiddels 28 procent van de totale omzet. De groothandelsactiviteiten, waar ook de omzet in de fysieke retail onder valt, groeide met vijf procent tot 23,1 miljard dollar.

De Financial Times meldt dat Nike ook een test doet met Instagram als e-commercekanaal.

Foto: barisabak (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Johan

Sinds wanneer is Amazon geen retailer?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond