Deel dit artikel
-

Nike: Online handel groeit harder dan offline

Nike profiteert van groeiende online handel via zijn eigen site en die van partners als Zalando, Amazon en Tmall. De online omzet steeg afgelopen kwartaal met 29 procent.

De handel via derde, fysieke retailers steeg in de drie maanden tot eind november met zes procent. Via de eigen kanalen en alle online kanalen daarentegen (Nike Direct) steeg de omzet met vijftien procent, waarbij internet bijna eenderde toenam. Dat laten de kwartaalcijfers zien die het sportmerk eind vorige week publiceerde (PDF).

Veel financiële details geeft Nike niet. Het verkooptotaal steeg met vijf procent tot 8,6 miljard dollar. Maar hoeveel daarvan via de eigen site en hoeveel via grote e-commerceplatformen is niet bekend. Wel is duidelijk dat ze van strategisch groot belang worden geacht en zeker geen rol in de marge vervullen. “Hierdoor vergroten we ons bereik richting honderden miljoen consumenten.”

Tijdens de telefonische op de cijfers verklapte de leiding van Nike een aantal nieuwtjes die volgend jaar het daglicht zullen zien (Pdf). Nike Connect wordt uitgebreid met Air Force 1 en er wordt een proef gedaan samen met beursnieuweling Stitch Fix, dat dames kledingadvies geeft.

“We zien enorm potentieel in een toekomst waarin meer Nike-producten met internet zijn verbonden.”

Een verbindende factor in die digitale visie is het klantenprogramma Nike Plus. Behalve persoonlijke sportinformatie en -tips gaat Nike daarin ook diensten van derden aanbieden. “Volgend kwartaal gaan onze leden persoonlijke aanbiedingen krijgen van diensten als Apple Music, Classpass en HeadSpace. Daarna zullen er meer volgen.“

Foto: Mario Mancuso (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond