Deel dit artikel
-

NLdigital wil aanpak bankspoofing

NLdigital, branchevereniging van de digitale sector, meldt dat de telecomsector misbruik van belangrijke telefoonnummers door spoofing tegen wil gaan. De vereniging is in gesprek met de overheid, de politie, banken om samen te zoeken naar oplossingen.

Met gebruik van de zogeheten ‘spoofing’-techniek konden criminelen de afgelopen maanden het telefoonnummer van ING Bank gebruiken om tientallen klanten te bellen en hen over te halen om geld naar een andere rekening over te maken, zogenaamd omdat hackers bezig waren de rekening leeg te plunderen. Zo konden in totaal miljoenen euro’s worden buitgemaakt.

De meeste slachtoffers lijken te vallen onder klanten van ING. Volgens Betaalvereniging Nederland zijn de meldingen bij de banken over deze ‘helpdeskfraude’ sinds april bijna vervijfvoudigd, van 60 meldingen in april naar zo’n 300 in juli.

Het probleem is dat via internetbellen bellers zelf het nummer kunnen kiezen dat de ontvanger op zijn telefoon te zien krijgt. Zo kan ook misbruik worden gemaakt van nummers van de fraudehelpdesk van banken. De politie kondigden in februari al een onderzoek aan tegen spoofing, waarbij geldbedragen vaak naar bankrekeningnummers van katvangers wordt overgemaakt.

In de uitzending van VARA Kassa van afgelopen zaterdag bleek dat de Rabobank deze fraude vergoedt, terwijl klanten van ING en ABN AMRO zelf opdraaien voor de schade. Bij dit soort telefonische oplichting wordt de betaalopdracht door de klant zelf opgegeven en geautoriseerd. Er is volgens deze banken sprake van een geldig gegeven betaalopdracht.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond