Deel dit artikel
-

Nog niet in Nederland

Business-ideeën die in het buitenland al zijn aangeslagen, en die ook in Nederland een succes kunnen worden.

Nu kwaliteitsgoederen voor zo’n beetje de gehele ‘global middle class’ bereikbaar zijn (de dvd-speler in Madonna’s zitkamer zal weinig verschillen met die van een student drie hoog achter in Amsterdam), begint status een schaars goed te worden. Zelfs de zakenlounge, voormalig bastion van exclusiviteit, steekt schamel af bij de diensten en services voor de ‘gewone’ reiziger. Marketeers op zoek naar nieuwe vormen van loyalty doen er dus goed aan het recent gelanceerde programma ‘Thai Elite Privilege Club’ te bestuderen: het eerste programma ter wereld waarbij je ‘lid’ kunt worden van een land. Thailand in dit geval. Het Thaise bureau voor toerisme rekent voor een lidmaatschap – uiteraard inclusief een felbegeerde Thailand Elite Card – rond de 20.000 euro. Lidmaatschap geeft recht op een ‘fast-track’ douanebehandeling bij aankomst in Thailand, flinke kortingen op tickets van Thai Airways en 5-sterren hotels, gratis toegang tot golfbanen, een 24-uurs conciërgeservice en, in 2005, toegang tot speciale Elite Boutique Hotels. Als bonus krijgen kaarthouders ook, via een omweg, de mogelijkheid grond te kopen, iets wat voor ‘gewone’ buitenlanders in Thailand onmogelijk is. Het bureau voor toerisme hoopt binnen nu en anderhalf jaar meer dan 10.000 lidmaatschappen te verkopen, maar de Thaise minister-president, Thaksin Shinawatra, speculeert openlijk over een uiteindelijke score van 200.000 leden. Naast mooie inkomsten is dat natuurlijk ook een schitterend netwerk van zelfbenoemde ambassadeurs voor Thailand, verspreid over de hele wereld!
Hoe groter de toegankelijkheid van diensten en goederen, hoe groter de behoefte van de consument om toch speciaal te zijn. Bedrijven die geen exclusieve diensten bieden, of die al te lang vasthouden aan treurige zegeltjes, klantenkaarten of afgeleefde lounges zouden zich moeten laten inspireren door de Thai Elite Privilege Club.
Meer informatie op www.thailandelite.com

Voor iedereen die in ‘garage-stijl’ een nieuw bedrijfje wil beginnen, zonder al te veel kosten en ellende: kijk eens naar het Amerikaanse BarChart, een bedrijf dat gelamineerde studie- en informatiekaarten verkoopt in kiosken, op vliegvelden en via hun website. Van Spaanse grammaticaregels tot eerstehulpinstructies of het periodiek systeem: BarCharts weet in de overvloed aan data juist díe gegevens te selecteren die consumenten, maar ook scholen of bedrijven, graag in stevig formaat binnen handbereik hebben, ter lering en/of vermaak. Wat begon met een handvol verschillende onderwerpen, is nu een laminaat-imperium met meer dan 250 thema’s en gidsen, goed voor de verkoop van zo’n 21 miljoen exemplaren tot nu toe.
Iedereen kan de Nederlandse versie van BarCharts beginnen, voor 200 euro en een paar uur surfen op het web (voor handige opsommingen, rijtjes en instructies). Een partnership met ze aangaan kan natuurlijk ook. Wie gaat er in Nederland profiteren van het scheppen van orde in de information-overload?
Meer informatie op www.barcharts.com

Of het nou gaat om milieuvriendelijke productie of het afstaan van een deel van de winst aan maatschappelijk verantwoorde doelen: er is een markt voor bedrijven als Ben & Jerry’s, Body Shop of Starbucks, die zich uitdrukkelijk manifesteren als betrokken en eerlijk. Nieuwste loot aan deze stam: American Apparel, maker van rechttoe rechtaan T-shirts, broeken, ondergoed en jassen. Met alle ophef over kinderarbeid en barre werkomstandigheden in naaiateliers, alsmede de teloorgang van de traditionele Amerikaanse katoen- en textielsector, zag American Apparel zijn kans schoon om een breed ‘sweatshop free’ merk in de markt te zetten. Alle producten zijn van hoge kwaliteit, worden uitsluitend vervaardigd in het eigen atelier in Los Angeles, textielafval wordt gerecycled en werknemers krijgen flink betaald. Deze aanpak legt American Apparel geen windeieren: in 2003 werd 80 miljoen dollar omgezet, twee keer zo veel als in 2002. En voor 2004 wordt weer een verdubbeling verwacht. Naast de groothandel lopen nu ook de eigen retailzaken als een trein: vooral in New York duiken er steeds meer op.
American Apparel voldoet natuurlijk aan alle voorwaarden van modern zakendoen: topkwaliteit, openheid, teruggeven aan de samenleving, en het creëren van een lifestyle-merk dat verder gaat dan enkel T-shirts. Het is inmiddels actief bezig uit te breiden buiten de Amerikaanse en Canadese grenzen, met winkels in Londen, Frankfurt en Berlijn in de planning. Ook Nederland heeft al een distributeur, de Strong Fashion Group. Nu is het wachten op een ‘eerlijk’ kledingmerk van eigen bodem: wellicht teruggrijpend op de Twentse textielerfenis?
Meer info op www.americanapparel.net

Meer dan 45 miljoen Amerikanen bezoeken iedere maand een datingsite, zoals Match.com, dat al meer dan 18 miljoen leden telt, of Lavalife.com waarop dagelijks een miljoen berichten worden uitgewisseld. Er valt dus veel te verdienen aan het perfectioneren van al die hoopvolle en hunkerende ‘koopwaar’.
Daarom is er nu Profiledoctor.com, dat ‘daters’ helpt met het schrijven van wervende advertenties. En E-cyrano.com, dat assisteert bij het aantrekkelijker maken van profielbeschrijvingen. Voor het maken van professionele, verliefdmakende fotos – wellicht het belangrijkste onderdeel van het online datingproces – zijn er soulmatepics.com en singleshots.com. Gezien het enorme succes van online dating in Nederland (relatieplanet.nl, iwannadate.nl, meetic.nl, onehello.nl), ligt hier een leuke groeimarkt voor freelance schrijvers, fotografen en counselors! Wellicht www.voor-en-na.com?

Van een wat voorspelbare, door kolossen gedomineerde bedrijfstak, is de luchtvaart de laatste jaren uitgegroeid tot een spannend voorbeeld van innovatie. ‘Low cost airlines’ maken het voor de consument mogelijk om te kiezen tussen een nieuwe rok of een retourtje Barcelona. En het boekingsproces heeft zich in een paar jaar tijd verplaatst van de balie van het reisbureau naar de bank in de zitkamer.
Het nieuwe BackpackersXpress, dat ergens deze zomer het luchtruim hoopt te kiezen, past ook in dit rijtje: een goedkope luchtvaartmaatschappij speciaal voor backpackers, vliegend tussen Engeland en Australië, met stopovers in India en Thailand. De markt? Meer dan 500.000 backpackers reizen nu al jaarlijks richting Australië en de goedkope, volledig flexibele tickets van BackpackersXpress zullen de markt alleen nog maar doen groeien. Niet alleen de prijzen zijn afgestemd op de doelgroep, ook de inrichting van de eerste twee vliegtuigen (Boeing 747-400’s) weerspiegelt het moderne ‘backpacking-gevoel’: alleen toeristenklasse. En waar normaal de businessklasse zit, heeft BackpackersXpress een heuse pub laten installeren. Verder zullen aan boord danswedstrijden en karaoke plaatsvinden, terwijl pizza’s en een individuele dvd-service zorgen voor verder vermaak.
Als zelfs de kapitaalintensieve luchtvaartsector innovatief inspeelt op snel veranderend consumentengedrag, dan lijkt de ‘no-frills experience economy’ definitief doorgebroken.
Meer informatie op www.backpackersxpress.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond