Deel dit artikel
-

“Nog steeds geen echte flat rate”

Het gaat nog niet voorspoedig met 'flat rate', het aanbieden van onbeperkt internet tegen een vast maandelijks bedrag. Wish is ermee opgehouden, zo laat het bedrijf weten in reactie op een eerder bericht op Emerce. Hetzelfde geldt voor het Duitse Sonne Sonne , onderdeel van Versatel. Ook Ilse en Superweb zijn ermee gestopt. Telefoontikken lijken het business-model te nekken.

"Het probleem is dat de echte flat rate nog niet wordt toegepast, de providers betalen nog steeds de telefoontikken," zegt directeur Hans Leemans van de Vereniging van Nederlandse Internetproviders (NLIP) . In plaats daarvan willen providers afspraken maken over een vast tarief per gebruiker.

Het is de reden waarom Sonne ermee is gestopt. De provider wenste een vast bedrag af te spreken met Deutsche Telekom voor het gebruik van het telefoonnet maar moest de tikken betalen voor de flat rate gebruikers. Het aantal minuten online van deze gebruikers viel hoger uit dan verwacht, Sonne dacht dat de internettter gemiddeld 13 minuten per dag online zou zijn, het werden er 300. Volgens WebWereld geeft Ilse als oorzaak het samengaan met VNU Tijdschriften, er zouden andere prioriteiten gestelt dienen te worden. Superweb zegt in een persbericht dat het gestopt is met flat rate vanwege inbelproblemen.

Hans Leemans van NLIP schat dat tussen de 5 en 10 providers actief zijn met flat rate, of er nog mee experimenteren. Tarieven die ze daarvoor vragen variëren, Wish was van plan de dienst aan te bieden voor 95 gulden per maand, Quickonline.nl biedt onbeperkt toegang voor 75 gulden per maand. In het buitenland, waaronder Engeland, is al te zien dat prijsconcurrentie optreedt rond flat rate.

"Het is nu nog een verliesgevend businessmodel, omdat we nog steeds moeten afrekenen op basis van telefoontikken. Pas als er afspraken te maken zijn met KPN kan het winstgevend worden. Maar KPN stelt dat het technisch nog niet implementeerbaar is." Recent verzocht MCI Worldcom via de Opta, de toezichthouder op de markt voor telecommunicatie, om KPN te bewegen toch flat rate te gaan instellen. KPN laat weten nog in overleg te zijn en pas in oktober een uitspraak te kunnen doen over het instellen van flat rate.

Meningen over flat rate zijn verdeeld. Anton Hildebrands, international salesdirector bij Pro-Active International, stelt dat flat rate niet meer is dan een promotiemiddel om het marktaandeel te verhogen. "Je geeft bandbreedte gratis weg. Dat kan natuurlijk niet winstgevend zijn." Gratis internetproviders moeten zorgen dat ze hun doelgroep beter aan zich gaan binden. "Dan zie ik voor hen wel toekomst in flat rate," zegt Richard Lamb van consultancybureau E-commerce.nl. '"Er komt prijsconcurrentie en er zijn providers die meer beantwoorden aan de behoeften van de veelvuldige internetter." Wat de providers van gratis internet daartegenover kunnen stellen, aldus Lamb, is een sterkere focus op een bepaalde doelgroep, in plaats van een nadruk op zoveel mogelijk ("vaak inactieve" ) gebruikers.

Deel dit bericht

12 Reacties

Jeroen Verkroost

In het bovenstaande artikel wordt melding gemaakt van het feit dat WISH flat fee internet aan zou willen gaan bieden voor een maandelijks bedrag van 95 gulden. Dit is onjuist. Na het uitvoerig testen van de infrastructuur en het analyseren van het gedrag van haar testers heeft WISH besloten af te zien van het introduceren van flat fee internet op de korte termijn. Hoewel de infrastructuur de test glansrijk heeft doorstaan was vooral de analyse van het gedrag van de testers aanleiding om de test te beëindigen en de introductie van flat fee uit te stellen. Het gedrag van de testgroep was zeer gevarieerd. 5% van de gebruikers waren verantwoordelijk voor meer dan 20% van de belminuten, 50% van de belminuten werden gegenereerd door nog geen 20% van de testgroep. De hoge interconnectiekosten die door KPN worden berekend maken het voorlopig onmogelijk om een commercieel aantrekkelijke flat fee propositie te introduceren zonder drastisch aan kwaliteit in te boeten. WISH is nog steeds aan het testen, en zal binnen enkele maanden komen met een gecombineerde aanbieding met internet en telefonie voor consumenten tegen een aantrekkelijk tarief. Jeroen VerkroostCommercieel directeur WISH

Jan Sellis

En bedankt dus wish! wat een klojo's zeg, eerst iedereen zonder mogelijkheid tot ADSL/kabel blij maken en nu dit weer……….BELOOF HET DAN NIET!! Echt schandalig, overigens hanteert quickonline onofficieel een limiet van 4 uur per dag. Mijn vraag: waarom stelt wish geen maximum in van 8 uur per dag??? dit moet toch mogelijk zijn?! De echt zware gebruikers weer je dan……zo moeilijk is het toch niet?

jeep4all

Ik ben een van de testers van Wishflatfee. Dank aan Wish voor goede service gedurende testtijd. Hoop dan ook dat Wish een manier vindt om ons op een goedkope manier te laten internetten. jeep4all

Peter Desmet

Toch mooi die internetwereld: " De provider verwachtte dat gebruikers 13 minuten online zouden zijn, dat werden er gemiddeld 300." Met een marktonderzoek van welgeteld 10 telefoontjes en Fl. 5,- budget had men wellicht van te voren vast kunnen stellen dat als je mensen geen incentive geeft om de verbinding te verbreken, dat de incentive om de verbinding altijd open te laten groter is. Je leraar zei het al: doe je huiswerk nou! Heren en dames flatraters: Een concept waar gebruikers een zo duidelijke behoefte aan hebben is altijd levensvatbaar te maken. Maar dan moet er wel eerst nagedacht worden. Nogmaals: Huiswerk. 

Yuri van Geest

Het zal er wel aan komen maar dan inderdaad met restricties voor heavy users (Napster? DiVX? ;-))….en wellicht integratie van partijen als AllAdvantage -> adverteerder betaalt dan langs deze weg deels mee aan 'gratis' bandbreedte voor de eindgebruiker van flatrate. Ik denk wel dat opkomende technologieen als kabel, UMTS en ADSL met terugwerkende kracht naar hun voorgangers het prijsbeleid gaan bepalen. De norm wordt dus een fixed price (met restricties) naar mijn idee. 

Herman van Vliet

In de Sovjet Unie hebben ze jaren een flatrate gehad voor allerlei zaken. Je ziet wat het resultaat is van deze maatschappij!

E.Visser

Flat rate voor F. 95,- per maand? Ik zit op de kabel voor F. 90,- per maand.Onbeperkt, geen verdere kosten en met een aanzielijk grotere snelheid.

Jan Sellis

aan dat soort mensen heb ik nou een hekel…………ALS ER HIER KABEL WAS HAD IK DAT HEUS WEL……….jeez, sommige mensen denken dat heel nederland internet via de kabel kan krijgen…….

Yuri van Geest

Leuk nieuwtje in dit verband……the way to go…. ;-) QuickOnline dumpt FlatStreamers wegens misbruikQuickOnline heeft tien gebruikers van haar dienst FlatStreamafgesloten. Deze klanten waren {te vaak; http://www.webwereld.nl/nav/n?5475 }online.

martin

Vobisnet heeft een aktie, 3 maanden f69,95 d.w.z. 50 uur per maand flatrate.Helaas werkt dat ook nog niet vlekkeloos. De CD-roms die Vobis hiervoor verkoopt zijn weer uit de handel genomen omdat er fouten op staan. Ik heb wel een verbinding/flatrate met Vobisnet, maar geheel gratis, wat het zoumoeten zijn is niet het geval, heb ik van de KPN begrepen. Welliswaar gebruiken ze 0800-…… maar je betaalt altijd 10cent inbelkosten per verbinding. Vobisnet heeft technische problemen. Dat wil zeggen dat ze je zonder het te melden overschakelen op een ander abonnee-nummer en dan kan je weer de volle telefoonkosten betalen. Dat heeft de KPN mij reeds gemeld. Iets voor de consumentenbond?

Sander Bol

Waar kan ik bedijven vinden in Nederland die flatrate internet aanbieden? Ik had een abonnement bij Superweb,maar die zijn nu falliet. De kosten maakt mij niet uit, al is het 250 gulden per maand.

Jan Sellis

reactie op vorige: er is geen echte flat rate provider meer in nederland. Alleen zonnet, wish en wanadoo hebben een soort prepaid internet. Kijk maar eens op {Kieskeurig; http://www.kieskeurig.nl } , klik op internetproviders en zoek op flat fee, daar staan ze allemaal

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond