Deel dit artikel
-

Nokia groeit 782 procent in smartphonemarkt

Sony en Samsung meldden afgelopen week tegenvallende smartphoneverkopen, maar HMD Global lijkt nergens last van te hebben. Het moederbedrijf van het legendarische Finse merk Nokia is de Top 10 van smartphonefabrikanten binnengedrongen en is in een jaar tijd met 782 procent gegroeid.

De smartphonemarkt is enorm in beweging. Dat komt vooral dankzij opkomende landen als India en China. Daar heersen niet de alom bekende merken, maar nieuwkomers als Xiaomi, OnePlus en Oppo.

De Chinese merken zijn dan ook de grote winnaars in de ranglijsten van Counterpoint. Huawei groeide 41 procent, Xiaomi 43 procent en Teco uit Taiwan 51 procent. Huawei is Apple gepasseerd en staat nu onder marktleider Samsung die 11 procent groei moest inleveren.

Apple groeide slechts een procent. Het bedrijf weet nauwelijks voet aan de grond te krijgen in India en wordt links en rechts gepasseerd door goedkopere concurrenten.

De fabuleuze groei van Nokia is deels te verklaren uit het feit dat het bedrijf een jaar terug nog maar net was doorgestart. Qua aantallen is het ook nog niet indrukwekkend: er werden in het tweede kwartaal 4,5 miljoen exemplaren verscheept. Dat is nog een lange klim richting 72,6 miljoen Samsung smartphones.

Nog maar een paar jaar geleden mislukte het avontuur dat Nokia was aangegaan met Microsoft. Toen met eigen software niet viel op te boksen tegen Google en Apple, besloot het bedrijf zich te onderscheiden met Windows Phone. Dat stierf onlangs een stille dood. De Nokialicentie ging naar een nieuw bedrijf waarin Nokia participeert.

Vooralsnog mijdt HMD Global de concurrerende Amerikaanse markt, daar zit misschien nog een groeipotentie die momenteel onbenut wordt gelaten. Maar HMD Global heeft al een fabriek in de snelst groeiende smartphonemarkt in India. De toestellen zijn betaalbaar en hebben een kale versie van Android aan boord, wat veel gebruikers weten te waarderen.

Dit bericht is 15 keer gedeeld

1 Reactie

Adam

Huawei zal binnen 2 jaar nummer 1 worden vooral al Samsung door gaat met zijn “meer en meer” beleid die uitendelijk tot een flop leide in een het aantal verkochte toestellen (denk aan de Galaxy S9 bv).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond