Deel dit artikel
-

Nokia lanceert multimedia game

Toestellenfabrikant Nokia start op 19 september een nieuwe online game, Nokia 20Lives, die in maar liefst 21 Europese landen gespeeld zal worden. Het gaat om een mengeling van games, films, mode en muziek via zowel internet als mobiele telefonie. Deelnemers aan het spel, dat in elf talen vertaald wordt, kunnen in de huid twintig fictieve personen kruipen. Op basis van keuzes die worden gemaakt, mogen deelnemers door naar de volgende ronde.

In het verleden organiseerde Nokia al eens vijf maal de Nokia Game. Daaraan hebben sinds 1999 miljoenen mensen deelgenomen. Het doel is om het gebruik van mobiele telefonie te stimuleren, maar vooral om bekendheid te geven aan zogenoemde multiplayer games, spellen met meerdere deelnemers, die extra dataverkeer kunnen genereren. De markt voor mobiele games zou vorig jaar al een omvang van 2.1 miljard dollar hebben bereikt.

Nokia 20Lives maakt gebruik van video en bewegende beelden op internet, en van SMS, e-mail en spraakberichten om informatie uit te wisselen met spelers. De fabrikant verdient zelf niet aan het spel, aldus een woordvoerster. “Nokia hoopt rendement te halen uit de verkoop van toestellen.”

Die promotie lijkt te helpen. Sinds kort staat Nokia weer op de eerste plaats als het gaat om het aantal verkochte WCDMA (3G) telefoons. Daarvan werden er wereldwijd 9 miljoen verkocht in het tweede kwartaal van 2005 (april tot juni). Het marktaandeel van Nokia komt daarmee op 17 procent, waarmee het Finse bedrijven rivalen NEC en LG achter zich laat. De cijfers lijken echter mooier dan ze zijn: 3G toestellen maken nog maar 5 procent uit van het totale aantal verkochte toestellen in het tweede kwartaal. In GPRS toestellen heeft Motorola de markt vooralsnog stevig in handen, deels dank zij de gewilde V3 Razr.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond