Deel dit artikel
-

Nokia moet veranderen om concurrentie bij te benen

De kwartaalcijfers van Nokia toonden een winstdaling, de derde in een rij. Stephen Elop, CEO van Nokia, laat weten dat Nokia nog een zware dobber heeft als het aankomt op competitie.

Elop: “Groeitrends op de markt van mobiele apparaten zijn hoopvol. Maar Nokia krijgt wel te maken met enkele belangrijke uitdagingen op het gebied van competitie en uitvoering.” In krachtigere woorden zegt hij: “De industrie is veranderd en nu is de tijd gekomen voor Nokia om sneller te veranderen.”

De iPhone van Apple en de verschillende Android-toestellen zorgen voor een flinke concurrentie. Het afgelopen jaar verkocht Nokia nog 123,7 miljoen mobiele telefoons, een daling van 3 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. Het aantal smartphones van Nokia dat over de toonbank ging, steeg wel, met 36 procent naar 28,3 miljoen stuks.

De winst daalde met 21 procent naar 745 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2010. In het vierde kwartaal van 2009 werd er nog 948 miljoen euro winst geboekt.

De omzet steeg met 6 procent naar 12,65 miljard euro. Deze kwam voor een groot deel uit groei in China en Zuid-Amerika.

Het marktaandeel van de telefoonfabrikant is van 35 procent naar 31 procent gezakt.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jos

In krachtigere woorden zegt hij: ?De industrie is veranderd en nu is de tijd gekomen voor Nokia om sneller te veranderen.? Nee, die tijd was 3 jaar geleden, nu zijn ze al te laat.

Raymond

Jos, helemaal met je eens! Flinke dosis mosterd na de maaltijd. Elke dag die Nokia nu nog voorbij laat gaan zonder Android met open armen te ontvangen, is een verloren dag. Dus Nokia, in plaats van “connecting people” zouden jullie misschien kunnen denken aan “connecting with people”…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond