Deel dit artikel
-

Nooit meer The Daily?

News Corp trekt half december de stekker uit de eerste en enige echte iPad-krant The Daily. De mediamoloch van Rupert Murdoch moest gisteren zelf toegeven dat het experiment niet is gelukt. Een iPad-krant lijkt vooralsnog geen haalbare kaart.

Een ‘boude stap in digitaal uitgeven en een verbazingwekkend vehikel voor innovatie’, zo omschreef News Corp ’s werelds eerste iPad krant, maar het experiment kwam blijkbaar veel te vroeg. Er waren domweg te weinig betalende lezers: een kleine honderdduizend. De krant verloor dertig miljoen dollar per jaar. Deze zomer half kwamen al vijftig mensen op straat te staan, maar die bezuinigingen mochten al niet meer baten.

Apple-topman Steve Jobs had zelf nog bemoeienis met de digitale krant, maar ook die heeft de ondergang vermoedelijk niet kunnen zien aankomen. De krant heeft amper twee jaar bestaan.

Oorzaken? In elk geval roekeloos optimisme. The Daily had al een enorme achterstand als merk en moest zich nog volop bewijzen tussen vele gratis kranten op internet. Gerenommeerde publicaties als Newsweek hebben het makkelijker om een volledig digitale doorstart te maken. Het nieuws – gekenmerkt als ‘a pleasant, middle-brow, slightly tabloidy mix of news and features’ – werd onvoldoende ververst, ondanks een dagelijkse download van één gigabyte, waarmee het geen volwaardige vervanger was van de papieren krant. Persbureau AP vatte de problemen als volgt samen: ‘It lacked editorial focus. And for a digital publication, it was strangely cut off from the Internet.’

Delen van content via sociale media was bijvoorbeeld niet mogelijk. Ook werd er veel te weinig werd gedaan met analytische gegevens. In die zin was The Daily bijna een papieren krant achter glas, met nauwelijks enig inzicht in hoe de artikelen werden gelezen of gewaardeerd.

Tablets zullen het papier ongetwijfeld gaan vervangen, maar zoiets heeft tijd nodig. Er waren zo’n vijfhonderdduizend lezers per week nodig om quitte te spelen, dat zijn onrealistische aspiraties voor een geheel nieuw digitaal platform.

De ondergang is waarschijnlijk geen bemoedigend nieuws voor de initiatiefnemers van de Nederlandse mobile only-krant De Nieuwe Pers, die via het crowdfundingplatform Oneplanetcrowd genoeg investeerders heeft weten te ronselen om volgende maand van start te kunnen gaan.

Deel dit bericht

3 Reacties

Ruud Linssen

Een digitale krant afsluiten voor het internet – dat is smeken om ernstige moeilijkheden.

Dennis

Denk dat deze iPad krant qua uitgave en businessmodel weinig overeenkomsten toont met De Nieuwe Pers.

JJ Heij

Heeeeeel weinig 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond