Deel dit artikel
-

Noor Veenhoven (Impactbytes): ‘Duurzame mode vraagt om data’

De vraag naar duurzame kleding neemt toe, maar echt duurzame producten vinden blijft een uitdaging. Want wat maakt iets nu echt duurzaam? Er is een centrale database nodig, stelt Noor Veenhoven, medeoprichter van Impactbytes. “Als het niet makkelijk vindbaar is, geven mensen het op.”

Veenhoven startte in 2019 met Project Cece, een platform voor duurzame kleding, waar zo’n twee honderd merken zich verzamelen en waarbij de duurzaamheid van ieder product onder de loep is genomen. Dat loopt prima, stelt ze, maar er bleek een ander, groter pijnpunt te zijn: de markt worstelt met informatievoorziening over duurzaamheid. Merken vinden het lastig om aan te geven waarom ze nu precies duurzaam zijn. Er is een centrale plek nodig waar data worden vastgelegd, meent Veenhoven. Het jonge SaaS-platform Impactbytes moet die plek worden. Daarbij wordt op productniveau aangegeven hoe duurzaam een product is. Momenteel veelal nog door gebruik te maken van keurmerken. “We brengen de producten nu naar de plekken waar de mensen al zijn.”

Je wilt een premium artikel lezen. Log in of meld je aan voor Emerce Premium!

  • Maak een gratis account aan en krijg elke maand drie premium artikelen cadeau
  • Bekijk de Emerce video’s met best practices en case studies
  • Download whitepapers over digital business, media, e-commerce en marketing