Deel dit artikel
-

NRC later dit jaar achter betaalmuur

NRC Handelsblad lanceert in september een nieuwe site die grotendeels achter de betaalmuur verdwijnt. Bezoekers mogen tussen de 12 en 15 artikelen gratis lezen. De meeste artikelen zullen eerst online worden gepubliceerd en pas daarna in de krant, zegt hoofdredacteur Peter Vandermeersch tegen De Nieuwe Reporter.

‘We willen naar de strategie die de New York Times heeft, en wat Die Welt en een aantal andere kranten doen’.  Vandermeersch gaat echter ook meer op pageviews sturen. ‘Heel zeker. Dat doen we nu bij NRCQ – onze zakelijke site – bijvoorbeeld heel erg.’

De kunst van de betaalmuur is dat er niet minder advertentie-inkomsten zullen komen dan nu, benadrukt Vandermeersch. ‘De kunst zal zijn: waar zetten we dat muurtje? Als je dat bij vijftien artikelen zet, haal je dan genoeg gratis views binnen en zet je mensen aan een abonnement te nemen? Volgens de mensen die er binnen NRC mee bezig zijn, zullen dat waarschijnlijk twaalf tot vijftien stuks zijn.’

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul Haarman

Hoe maak je van eersteklas content wederom een verdienmodel nu de distributiemacht van de fysieke krant verleden tijd is? Ik denk dat de keuze van NRC de juiste is. Een mix van betalende abonnees en advertentie inkomsten vormt traditioneel het verdienmodel van dagelijkse nieuwsbrengers en dat verdienmodel kan online verder gezet worden mits je voldoet aan een aantal voorwaarden waarvan de belangrijkste is dat je nieuws met toegevoegde waarde voor je doelgroep brengt voor een zo laag mogelijke kostprijs, en dat in deze online wereld waarin een overdaad van nieuws al beschikbaar is. De echte uitdaging ligt dan ook niet in de keuze van het verdienmodel maar in nog meer specifieke kwaliteit brengen tegen zo laag mogelijke kosten. In dat proces zullen bepaalde labels verdwijnen en zullen andere met een kleiner bereik genoegen moeten nemen. Intern vereist dat een geheel andere mind-set. Geen sinecure, maar ik denk dat NRC die strijd gaat winnen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond