Nul euro online omzet NPO uit Olympische Spelen

Alle medianetwerken maken zich op voor een sportzomer waarin de reclame-euro’s rijkelijk rollen. Behalve de NPO. Daar leveren de online activiteiten nul euro op.
Dat wordt nog een keer pijnlijk duidelijk uit de inkoopopties die de STER publiceert voor de inkoopperiode augustus. De reclame-exploitant van de NPO heeft niets qua digitale proposities.
In 2021 is namelijk in de Mediawet bepaald, dat STER in de komende jaren zijn lineaire commerciële tv-reclamezendtijd moet halveren en de online reclameruimte enkel beschikbaar kan stellen aan partijen van algemeen nut. Deze regels maken STER digitaal vleugellam en kosten de Nederlandse burger uiteindelijk geld, omdat de NPO dan financiering uit andere bronnen moet betrekken.
Partijen die profiteren van dit gat op de reclamemarkt zijn grote videodragers als YouTube, Facebook/Instagram en TikTok. Uitgevers van Nederlandse of Belgische origine pakken de kruimels (max. 20%).
Directeur Frank Volmer pleit al jaren voor herinvoering van bredere digitale reclameopties bij zijn STER.
De reclame-exploitant heeft in 2023 een bedrag van ruim 201 miljoen euro kunnen realiseren voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap met de verkoop van advertentieruimte op de kanalen van de landelijke publieke omroep.
Nieuws- en sportomroep NOS bereikt maandelijks rond de 5 miljoen digitale bezoekers. In 2021 keken maar liefst 14,8 miljoen Nederlanders naar de sportzomer via tv, radio en internet.
Afgelopen week (34) waren dit de meestbekeken programma’s op televisie:
Foto: Dejan Krsmanovic (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Maarten
Pijnlijk om te zien dat het populistische of opportunistische besluit om de NPO online (vrijwel) reclame vrij te maken alleen maar verliezers heeft. De advertentie euro’s vliegen steeds meer naar de VS (Google, Meta, Amazon) en de belastingbetaler is duurder uit. Maar goed wel lekker een stevig punt gemaakt door de politiek. Chapeau!