Deel dit artikel
-

Nut websites grote merken betwist

Jaarlijks besteden merken als Coca-Cola, Nike en PizzaHut enorme bedragen om vooral jongeren naar hun sites te trekken. Of dit zin heeft, kan worden betwijfeld, stelt onderzoeksbureau Forrester . Frisdranken en pizza's koopt men regelmatig en veelal impulsief. Een dure site is dan grotendeels weggegooid geld.

Volgens het rapport staat populariteit van bepaalde merken onder jongeren niet in verhouding tot het sitebezoek. Een hoog merkbewustzijn resulteert niet automatisch in een drukke site. De miljoenen die worden besteed aan adverteren en onderhoud kunnen de bedrijven beter besteden. Ze zouden hun webactiviteiten beter kunnen richten op banners en vormen van sponsoring.

Van belang acht Forrester in hoeverre bedrijven voor hun verkoop van hun sites afhankelijk zijn. Producenten van consumer packaged goods moeten het over het algemeen niet hebben van druk sitebezoek. Immers, het wordt elders gekocht. Voor technologische bedrijven die online software verkopen is sitebezoek wel cruciaal. Hun sites spelen dan ook een belangrijke rol in de opbouw van het merk. Dit geldt ook voor retailers, reisbureaus en financiële dienstverleners.

De sites van consumentenproducten als frisdranken en sportschoenen zijn doorgaans op entertainment gericht en schieten meestal aan hun doel voorbij. Want jongeren tussen 16 en 22 jaar noemen als belangrijkste kwaliteit van hun favoriete sites de korte downloadtijd. Liefst 70% van hen is die mening toegedaan. Anders dan wel wordt gedacht, zijn sites met allerlei grafische gadgets, videofilmpjes en chatboxen bij hen weinig in trek. Ze surfen wekelijks gemiddeld tien uur, drie uur meer dan volwassenen. Functionaliteit staat voorop.

Maar neem de site van Coca-Cola . Het merk van de eeuw biedt een historisch overzicht, een museum met designafdeling, een postbus voor meningen, gesponsorde evenementen en links naar frisse sites. Geen onaardig geheel, maar niet echt informatief en nogal langzaam in het gebruik. Ook de site van Nike is lang zo flitsend niet als de commercials doen vermoeden.

Bron: Nua

Deel dit bericht

2 Reacties

Paul Eltink

Nog zo eentje… {O'Neill Europe; http://www.oneilleurope.com } Veel geflash, weinig wol!

hidde van der Louw

De immense populariteit van de website van Liptonice lijkt hier haaks op te staan. Zie http://www.liptonice.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond