Deel dit artikel
-

Offline schoenwinkels bundelen krachten tegen online spelers

Met Topshoe.nl, een nieuwe online webwinkel voor schoenen, willen 22 offline schoenverkopers hun krachten bundelen tegen online spelers als bijvoorbeeld Zalando. Op de site worden dames-, kinder- en herenschoenen verkocht en bijbehorende accessoires. 

De 22 samenwerkende partijen zijn goed voor 35 bakstenen winkels door heel Nederland. Nu het afgelopen jaar de online markt voor kleding en schoenen zich hard heeft ontwikkeld, is het zaak, ook voor de offline winkels, om hier op in te springen.

Han Landman, eigenaar van een schoenwinkel, nam het initiatief voor TopShoe.nl. Aan Twinkle laat hij weten dat ieder van de 22 deelnemende partijen een bepaald bedrag heeft afgestaan om gezamenlijk een webwinkel te kunnen opzetten.

Onderzoekers van ING zeggen over de digitale schoenenhandel: “Het online marktaandeel ligt nu nog op slechts vijf à zes procent, maar zal tegen 2015 naar verwachting klimmen tot twintig procent. In 2020 kan het online aandeel in schoenen zelfs uitkomen op dertig tot 35 procent, ofwel een op iedere drie paar schoenen.”

De webshopper heeft bij een bestelling in de online winkel de keuze om de schoenen thuis te laten bezorgen, of de bestelling bij een van de 35 aangesloten winkels op te halen. Er kan op de site onder meer worden afgerekend met credit card of iDEAL.

Er worden voorlopig, in ieder geval tot het begin van 2013, geen andere schoenverkopers toegelaten tot dit bolwerk.

Deel dit bericht

23 Reacties

Jeroen Bos

Goed voorbeeld van échte retail ondernemers! Niet bij de pakken gaan neerzitten als je Zalando NL binnen ziet komen en snel in marktaandeel ziet stijgen, maar vol in de aanval gaan. Well done. Goed voorbeeld doet goed volgen…….

Simon

Zeer mooi initiatief en een schoolvoorbeeld van goed ondernemersschap.

Jochem

Absoluut een goed initiatief, de waarde van een dergelijke samenwerking ligt denk ik vooral in het feit dat deze groep online & offline zeer goed zou kunnen gaan combineren. Om een voorbeeld te noemen; door hun fysieke aanwezigheid kunnen ze een superieure klantenservice leveren.

De website/shop heeft echter nog veel mankementen en daar zullen ze de strijd met Zalando nooit mee gaan winnen. Om een paar voorbeelden te noemen;

– Door een gebrek aan goede content is de website slecht geoptimaliseerd voor zoekmachines, wat een nadelig effect zal hebben op eventuele adwords campagnes. 1 ) Vooral het gebrek aan de mogelijkheid om goede content te plaatsen is een fundamentele fout van het design van de webshop. 2) Net als het gebruik van afbeeldingen om menu items te duiden. 3) En net als het gebrek aan een goede URL structuur (detail/14548?color=6 in de URL??!!!)

Verder is er bar slecht nagedacht over de online identity van deze shop 1) een heide als achtergrond van een schoenenwinkel? 2) stock images bij contact?? Het design rommelt gewoon aan alle kanten en het lijkt meer op een soort standaard template..

Daarnaast is de hele sales-funnel verre van optimaal, dat komt vooral door de enorme hoeveelheden filter-opties die in zijn gebouwd. Het is bijna moeilijk om een paar schoenen te kopen.

Maargoed, juist via een proces van trial and error komen de beste resultaten tot stand en ik hoop dat ze gedurende de tijd zichzelf gaan verbeteren.

Piet van den Boer

Leuk initiatief, maar ik zie geen duurzame voordelen van deze opzet.

Het verschilt niet veel van andere webshops, behalve dat 22 ondernemers (en dus belangen) moeilijker te organiseren zijn dan 1.

Er is immers één organisatie opgericht, die met één webshop schoenen door heel Nederland thuisbezorgt. De 22 ondernemers die hier geld in hebben gestopt kunnen met de winst die deze webshop (wellicht) gaat maken, hun bakstenen winkels op den duur gaan financiëren. Het geld wat ze echter op termijn nodig zullen hebben om die winkels draaiende te houden, kunnen ze niet stoppen in het concurrerend maken / houden van deze webshop.

Een voordeel voor de klant zou zijn, dat hij zijn schoenen ook kan afhalen bij de winkel, en deze winkel zorgt dan ook voor reparaties en retouren. Dit is echter geen duurzaam concurrentievoordeel, want de meeste grote webshops hebben zowel hun distributie als de retouren en reparaties al redelijk goed geregeld. Mijn terug te sturen schoenen afgeven bij de Albert Heijn / Jumbo / het postkantoor op de hoek, is in veel gevallen nog gemakkelijker dan hiervoor de stad in gaan. Dat dit laatste wellicht ook mogelijk is bij Topshoe.nl zou dit slechts bevestigen.

Ik ben het daarom eens met de reacties boven mij, dat meer concurrentie in de online schoenenbranch een mooi initiatief is. Ik vraag me echter af wat de toegevoegde waarde is (misschien is die wel negatief) van de gekozen opzet.

Anika

@ Jochem

Eens, als je niet sterk bent moet je slim zijn en dit verhaal zit zowel op conceptueel niveau als technisch niveau gewoon erg slecht in elkaar. Het werkt, maar tegen Zalando zul je hiermee niets doen

@ Piet

Helaas ook eens, de kwaliteit van de shop lijkt te suggereren dat ze nu al aan het bezuinigen zijn.

Jammer! Want het is eigenlijk een uitgelezen mogelijkheid…

Janneke

@ Jochem

Het is de harde waarheid, jammer dat ze niet iets beters hebben kunnen maken. Maar wat zou jij dan doen?

Rogier

Inderdaad “een goed voorbeeld van echte retail ondernemers” en daarmee direct kansloos. Hoewel voor een startup niet slecht is het toch een beetje een hobby project waarvan het je niet verbaast dat iedereen wat geld bij elkaar heeft gelegd om het te realiseren. Wie onderhoudt en optimaliseert er dan? Schoenmaker, blijf bij je leest zou ik bijna zeggen… Doe je dit nou omdat je bang bent dat Zalando marktaandeel wegknibbelt, ga dan echt online aan de gang. Maar met al deze ongevulde pagina’s (maattabel), pagina’s zonder call to action en eerder genoemde ‘onvolkomenheden’ wordt het echt geneuzel in de marge. En dan heb ik nog niet gekeken naar online communicatie, waar Zalando ook enigszins actief in is…

Je hebt een voordeel, namelijk 22 fysieke winkels. Daar moet het voordeel in zitten waardoor klanten topshoe gaan verkiezen boven betere webshops, gebruik dat dan ook en speel het op! Sneak previews van nieuwe collectie, avondopening (ladies night), voorreservering, reparatie, elke maand je schoenen laten poetsen, verzin wat geks.

Wel gezellige payoff trouwens, “schoenen met een gezicht” 🙂

Elise spronck

“Wel gezellige payoff trouwens, “schoenen met een gezicht”

haha

Dat klopt ook helemaal met dat landschapje op de achtergrond…

Sylvia de Groot

Niet alleen is de webshop van slechte kwaliteit, maar de schoen zijn ook van 13 in een dozijn. Zalando en niet te vergeten Omoda hebben heel aparte schoenen in de webshop.

Annemarie Steenbergen

Ik sluit me aan bij de woorden van Jochem, Piet en Rogier. Helemaal met jullie eens heren!

De aanleiding van de retailersgroep om dit platform te starten is natuurlijk legitiem. Ze vrezen de internet verkopen, weten zelf niet hoe ze het verschil moeten maken en slaan dus de handen ineen. De uitvoering is wat mij betreft onder de maat. Zowel qua design als techniek. Winnen van Zalando? No way! Dat gaat ze niet lukken. Althans niet met deze webshop. Daar is ook een heel ander budget en andere mindset voor nodig. Zalando hoeft in ieder geval niets te vrezen (deden ze waarschijnlijk ook niet) van dit initiatief. Het zou ook helemaal niet het doel van deze retailergroep met deze site moeten zijn..

Het hoofddoel van de ondernemers is helaas dominant aan het behoeftebesef. Dat wordt direct duidelijk met de overal terugkerende notitie ‘de zelfstandige winkelier speelt landelijk mee’. Prima om het achter de schermen als ondernemersdoel op de muren te plakken, maar de boodschap is natuurlijk totaal niet relevant voor de shopper.

En zo goed als de winkeliers hun etalages voor elkaar hebben, zo slecht weten ze hun eye candy op de homepage te presenteren.. Gemiste kans!

Schoenen met een gezicht? Ik zie alleen maar stockbeelden. Benut liever je voordeel en geef de ondernemers daadwerkelijk een gezicht en stem op de site.

De formule en communicatie ervan kan nog op veel fronten verbeterd worden. Ben benieuwd hoe lang de eerste verbeterslag op zich laat wachten. Want voor het zover is, moet er natuurlijk eerst groepsoverleg gepland worden… 😉

Ben ik dan een en al kritiek? Welnee. Ik moedig de online initiatieven van schoenwinkels aan. Het is een must have aanvulling op de service in deze branche. Jammer dat veel schoenwinkels het als bedreiging zien en niet als kans. Gelukkig is er een aantal schoenwinkels die het wel begrijpt. De winnaars van morgen!

Robert

Wellicht was samenwerking zoeken met een online partij die dit deel oppakt wel veiliger geweest inderdaad. Mogelijk was zelfs fourpeople.nl, die de domeinnaam schoenen.nl al heeft, wel een goede geweest in deze case.

Sander Berg

Goed initiatief; slecht uitgevoerd. De zoekfunctie bijv.: ik tik “bommel” of “van bommel” en beide keren geen zoekresultaat terwijl je via het menu wel naar “van bommel” kan. Daarnaast vind ik de productfoto’s slecht genomen.
En de de prijzen zijn gewoon winkelprijzen.
Jammer, want zou een mooi testcase zijn voor de rest van de branche, maar ook voor andere branches.

Tom

Je ziet de laatste tijd her en der wat initiatieven opkomen vanuit de hoek van de zelfstandige ondernemers/ retailers om “toch maar iets met internet/ e-commerce te doen”. Vaak na jarenlang het internet niet serieus genomen te hebben. De gemiddelde zelfstandige ondernemer is ongeveer 45 jaar oud en over het algemeen geen internetgebruiker pur sang. Ook de titel “ondernemer” is niet altijd verdient. Hierop zijn gelukkig uitzonderingen maar er zijn veel winkeliers die om de verkeerde reden winkelier zijn geworden en voor wie het runnen van een winkel niet veel meer is dan wachten achter een toonbank totdat er klanten komen. Voordat het e-commerce tijdperk begon werkte dit nog ook.

Als wanhoopspoging (het feit dat er pogingen worden ondernemen is op zich hartstikke goed) kiezen ze voor houtje-touwtje oplossingen waarbij ze nog liever de website door hun zoon van 15 laten bouwen dan een cent te veel uit te geven voor een echte professionele webshop. Waar ze ook geen idee van hebben is dat het openen van een webwinkel zonder marketing, hetzelfde is als het openen van een winkel in een weiland.

Los van de techniek, marketing en ondernemersvaardigheid is het ook de vraag wat het duurzaam concurrentievoordeel is. Je kunt wel met 22 winkels een webshop beginnen maar ik heb niet het idee dat er ook met 22 winkels tegelijk wordt ingekocht of dat er strategische samenwerking is gezocht met fabrikanten.

Afhankelijk van de scope en verwachtingen die de winkeliers zelf hebben is het allemaal prima. Dat ze online gaan is goed en ze zullen er zeker van leren. Prima om je klanten ook de mogelijkheid te geven ook online te kopen, de webshops gezamenlijk via de stenen winkels promoten etc. Maar door te zeggen dat je de krachten gaat bundelen tegen online spelers als Zalando laat je zien dat je totaal geen idee hebt van hoe het speelveld er uitziet.

Ik denk dat deze ondernemers zich beter kunnen aansluiten bij professionele partijen. Ging Zalando haar platform niet openstellen over externe partijen? Of een professionele partij in de arm nemen. Verder zijn er steeds meer mogelijkheden voor lokale ondernemers om hun producten online te tonen thuisbezorgd.nl voor afhaalrestaurants, Google Shopping, prijsvergelijkers, marktplaats.nl, foursquare.com, shopaway.nl etc.

Alexander Delgado

“Er worden voorlopig, in ieder geval tot het begin van 2013, geen andere schoenverkopers toegelaten tot dit bolwerk.”

Dan zou ik zeggen, zelf actie ondernemen. http://www.schoen.nl is nog vrij.

Matthijs

Bedenk wel dat de shop gelieerd is aan de ANWR zoals in het Twinkle artikel gemeld word. Dus inkoopkracht voldoende.

(Marketing)technisch moet men het idd alleen wel een stuk beter gaan aanpakken en zich gaan onderscheiden.

Barry

Sengers schoenen in Wijchen heeft al enige jaren een website ernaast, http://www.schoenenvoorjou.nl. Zij hadden dus een erg vooruitziende blik

Dennis Vlieland

Leuk zo’n initiatief maar ik denk niet dat een collectief als dit lang overeind kan blijven…ze moeten het ook met elkaar uithouden en daar ga je altijd meningsverschillen etc. in zien. Dit in tegenstelling tot een Omoda, MooieSchoenen.nl of Zalando.

ROb

Ik ga ervan uit dat alle betrokken winkels hetzelfde voorraadsysteem hebben moeten implementeren. Dat lijkt me ook niet goedkoop geweest. Je zult het online aanbod immers moeten koppelen aan de winkelvoorraad… Of is dat eenvoudig op te lossen?

Eric

Het is een goed voorbeeld van beter laat dan nooit. 22 zelfstandige retailers op 1 lijn krijgen is een hels karwei. Dat er het nodige aan te merken valt op design en werking is zeker waar, maar als eerste stap vind ik het indrukwekkend genoeg. Zalando gaan ze niet verslaan natuurlijk en dat weten ze zelf, ze zijn niet van het padje. Dat voornemen komt uit de hoed van RTL4. Typisch gevalletje van ‘even een leuke headline bedenken’.

Rick

Ik ga ervan uit dat alle betrokken winkels hetzelfde voorraadsysteem hebben moeten implementeren. Dat lijkt me ook niet goedkoop geweest. Je zult het online aanbod immers moeten koppelen aan de winkelvoorraad… Of is dat eenvoudig op te lossen?

Madelieve

Ik vind het een goed (en nodig) initiatief. Ik ben erg benieuwd hoe zich in de loop der tijd ontwikkelt. 22 retailers op een lijn is in ieder geval een bijzondere start. Voorraadsysteem wekt ook mijn belangstelling. Als iemand hier iets van weet en dit openbare informatie is, houd ik mij ook aanbevolen.

Esther van der Blom

Wat ik me vooral afvraag is waar ING de verwachting van 20% in 2015 vandaan haalt.
Er zijn juist veel onderzoeken die uitwijzen dat bepaalde zaken zoals Meubelen, schoenen en geuren offline sterker blijven groeien dan online.
Bepaalde producten wil men toch eerst in het ‘echt’ zien.

Wat ook veel meer voorkomt is dat men naar een bakstenen winkel gaat om het echte product te bekijken om het vervolgens bij een goedkope online winkel te kopen.

Carolien

Ze zullen er niet wakker van liggen denk ik

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond