Deel dit artikel
-

Omoda ruilt PostNL in voor DHL

Schoenenwinkel Omoda wisselt per vandaag van logistiek partner en verlaat PostNL voor de diensten van DHL, onderdeel van Deutsche Post DHL Group.

Dat maakte het bedrijf uit Zierikzee zojuist bekend nadat het zich in de afgelopen maanden in stilte voorbereidde op de transitie.

De stap zal in de e-commerce- en modebranche met interesse worden gevolgd, omdat Omoda met een omzet circa veertig miljoen euro een van de grotere spelers in zijn segment is. Daarnaast ontving het vorig jaar de prijs ‘Logistieke Webshop van het Jaar’.

Zelf legt de onderneming zijn overstap slechts met algemene termen uit. “[We maken hierdoor] een stap op gebied van service en logistiek. Zo hebben klanten tot nu 00.00 uur om te bestellen, voorheen was dat 22.00 uur om de bestelling de volgende dag in huis te hebben. Daarnaast wordt avondbezorging nu gratis aangeboden. Medio maart gaat Omoda van start met same day delivery. Pakketten die voor 12.00 uur besteld zijn, kunnen dan dezelfde dag nog worden aangeboden. Ook de retourprocedure wordt eenvoudiger. Klanten kunnen hun pakket thuis op laten halen of elk gewenst moment retourneren bij een DHL Parcelshop of Parcelstation.”

Foto: Leo Hildago (cc)

Dit bericht is 191 keer gedeeld

14 Reacties

Cees - dhl

Gratis bezorgd? En de bezorgers dan?

Eddy Mertens - Postnl

Ken u het gezegde : met hangende pootjes….. juist

Smid

Ik werk en ontvang 1000x liever met Post.nl dan met de ongestructureerde DHL waarbij je de hele dag thuis moet blijven om je pakje in ontvangst te nemen…..

Pieter

@Smid:

Dat “thuisblijven” voor een pakje is echt verleden tijd en hoeft voor een levering via DHL niet. Zij bieden zelfs, zoals je kan lezen, avondlevering, hoe eenvoudig wil je het hebben?

Ter overweging voor de werkende mens: Laat je pakje bezorgen bij een DHL Parcelshop, kan je het ophalen wanneer het jou uitkomt.

Mooie zet van Omoda

Peter

Klinkt eerder als een bedrijf dat voor een dubbeltje op de voorste rij wilt zitten, maar met alle gevolgen van dien voor kwaliteit en service, ook naar de pakket bezorgers. Slechte zet.

Erwin Boogert

Peter, heb je daar als winkel(ier) ervaringen mee die je wilt delen?

DHEL - DHEL

Als er een prijs was voor slechtste pakketbezorger dan was deze voor DHL.

Remco

Vorige week bij Amazon.de twee bestellingen geplaats. Een werd geleverd met PostNL binnen aangegeven twee uur timeframe. Andere met DHL..levering verwacht tussen 10.00 en 18.00…bijna halve dag thuis gewacht en werd pas afgeleverd 18.45! En dit was niet de eerste keer…

Roy Lenders - Digital Operating Models B.V. en Genzai

Hmm, als webshop hebben we ervaring in Nederland met PostNL, DHL en GLS. Alledrie hebben ze ongeveer hetzelfde foutpercentage qua leveringen waar een issue mee is (tenminste bij ons dan). Wel merk ik dat consumenten vaak een voorkeur lijken te hebben voor PostNL (al maak ik er ook voldoende mee die absoluut niets van PostNL moeten hebben).

Wat ik wel belangrijk vindt is de snelheid waarmee problemen worden opgelost. Die vond ik bij zowel PostNL als DHL belabberd (vrijwel altijd moet er een onderzoek worden opgestart waar dan 7 werkdagen voor staat, tegelijkertijd heb je een boze klant aan de andere kant van de lijn). GLS reageert veel sneller op issues, vaak is het daar dezelfde dag nog opgelost.

Waar mensen werken worden altijd fouten gemaakt, zeker in de last-mile delivery. Maar dan is het wel belangrijk dat je een club hebt die het vervolgens snel oplost. En daar zie ik wel duidelijke verschillen.

Seb

Het blijft toch opmerkelijk dat pakketbezorgers in deze digitale tijd nog steeds geen nauwkeurige richttijden kunnen geven. Een bezorger legt immers een vooraf gepland parcour af, met GPS zou dit toch realtime inzichtelijk gemaakt kunnen worden.

Erwin Boogert

Dank Roy, goede bijdrage vanuit het perspectief van een winkelier. Dat waardeer ik samen met de lezers van Emerce.

Jochem Prins

Ik ben erg benieuwd naar de eerste resultaten van deze wijziging. Wij zien dat bezorgvoorwaarden een grote impact kunnen hebben op de conversie van online winkeliers. Ik kan me voorstellen dat veel mensen een duidelijke voorkeur hebben voor de gebruikte pakketdienst (ik wel in ieder geval).

Zou het geen optie zijn voor Omoda om de klant te laten kiezen?

bechir belhaj

erwin dus jij vind dat de gps van een bezorger beschikbaar moet zijn voor een klant? gaat wat ver he. ik rij ook bij dhl en rij altijd mijn eigen route die met al zijn snijroutes en handigheidjes tien x sneller is dan de gesuggereerde gps route. bovendien zou ik er niet aan moeten denken dat mensen je in dr gaten houden en bijvoorbeeld niet rustig kan lunchen. een tijdsvenster van 3 à 4 uur moet gewoon nog kunnen. is t zo moeilijk om 3 uurtjes op een dag thuis te zijn?

Erwin Boogert

Dag Bechir, ik zie niet waar je naar verwijst. Geloof niet dat het hier ging om het doorgeven van GPS-posities. Of begrijp ik je verkeerd?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond