Deel dit artikel
-

Omzet 2020 Mediahuis Nederland: 485 miljoen euro

De advertentie-inkomsten daalden tot twintig procent, het aantal digitale abonnees steeg tot 34 procent en netto boekte Mediahuis een winst van 58,6 miljoen euro.

De uitgeverij realiseerde 49 procent van zijn 991 miljoen euro omzet in Nederland en 28 procent op thuismarkt België. De rest in Luxemburg en Ierland. Dat is af te leiden uit de kerncijfers die het familiebedrijf vanochtend publiceerde over het afgelopen boekjaar.

In een persbericht spreekt Mediahuis over ‘een kanteljaar in de digitale transformatie’. Die claim is met de cijfers niet te staven. Het jaar 2020 stond in teken van het coronavirus en de vraag naar informatie en duiding was hoog. Ondanks dat steeg het dagelijks aantal gebruikers van de nieuwsapps met ‘bijna tien procent’ tot nu 1,1 miljoen.

“Op de Nederlandse markt steeg het aantal digitale abonnementen met bijna de helft (+47%).”

Het aantal abonnees op de dertig nieuwsmerken in portfolio steeg tot 1,7 miljoen. In 2019 was 25 procent een digitaal abonnee, in 2020 werd dat 34 procent. Hoeveel deze klanten qua omzet binnenbrachten, benoemen de Belgen niet. Ook de advertentieverkopen worden niet opgesplitst. Er is sprake van een daling van tien à twintig procent. Dat wordt dan deels weer gecompenseerd ‘digitaal en e-commerce’, maar ook daar hangt geen loodje aan.

De Nederlandse nieuwssites van Mediahuis Groep, waaronder De Telegraaf, NRC en een verschillende regionale dagbladen, werden het voorbije jaar dagelijks door zo’n 2,3 miljoen mensen bezocht.

Bij NRC, pionier wat podcasts betreft, steeg het aantal podcast-beluisteringen met een factor 2,5 tot boven de 16 miljoen. Alle podcasts bij elkaar genereerden 28,5 miljoen plays in 2020.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond