Deel dit artikel
-

In heel 2021 online omzet 23,6 procent hoger dan in 2020

In heel 2021 was de online omzet 23,6 procent hoger dan in 2020. Webwinkels hebben 18,9 procent meer omgezet, zo blijkt uit gegevens van het CBS.

De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multichannel) groeide met 29,4 procent. In 2020 bedroeg de groei van de online omzet bijna 44 procent.

Ter vergelijking: De omzet van de fysieke winkels in non-food groeide in 2021 met 2,5 procent. Het volume was echter 0,2 procent lager dan een jaar eerder. Ten opzichte van 2019 was de omzet van de non-foodwinkels 2,2 procent hoger in 2021.

De winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren boekten in 2021 een omzetverlies, terwijl deze winkels in 2020 nog recordomzetten boekten. Ten opzichte van 2019 was de omzet van deze winkels wel hoger in 2021.

Ondanks een strenge lockdown die half december werd aangekondigd, heeft detailhandel in december toch nog 6,2 procent meer omgezet dan in december 2020. Het verkoopvolume was 3 procent hoger.

De omzet van de non-foodsector groeide met 14,5 procent, terwijl de omzet van de foodsector 1,3 procent kromp.

Opvallend is dat online in december slechts 2,1 procent meer omgezet door de detailhandel. Mogelijk hadden consumenten hun online aankopen reeds gedaan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond