Omzet Duitse digital agencies naar 2,4 miljard euro (-5%)

De grootste Duitse digitale bureaus zetten vorig jaar voor 2,4 miljard euro aan handel om. De omzet uit e-commerce- en marketingdiensten daalde bij de meeste van de grootste agencies.
Dat komt naar voren in de net gepubliceerde Internetagentur-Ranking van het Bundesverbands Digitale Wirtschaft (BvDW). Dit rapport verschijnt jaarlijks.
De allergrootste tien bureaus (afbeelding onderaan de tek st) zijn goed voor een omzet van 1,3 miljard euro. Dat is een klein procent minder dan een jaar eerder.
Omgerekend is deze kleine groep dus goed voor 56 procent van de brancheomzet. De top vijftig is goed voor negentig procent van de ontvangen budgetten.
Vijf bureaus uit de top tien noteert een dubbelcijferige omzetdaling.
Het brancheverslag van BvDW maakt ook een opsplitsing naar disciplines. De deelverslagen laten zien betrekkelijk grote uitschieters zien, ook bij de grootste labels in de betreffende subcategorieën, zowel naar boven als naar beneden.
Het aantal medewerkers in de Duitse digitale bureauwereld daalde vorig jaar met drie procent naar 19.285.
Via Nederland publiceerde eerder deze week een rapport dat financieel zwaar weer schetst voor marketing- en communicatiebureaus. Uit het onderzoek onder 54 bureaus blijkt dat het gemiddelde operationele resultaat in 2024 slechts 13% bedraagt, ruim onder de internationaal gehanteerde norm van 15-20%. De winst per FTE blijft structureel achter, ondanks een lichte omzetstijging.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond