Omzet Just-Eat: +62 procent

Maaltijdbezorger Just-Eat meldt dat 2014 een ‘uitstekend jaar’ was met een omzet van 219 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat verdubbelde ruim.

Chinezen, pizzeria’s en andere maaltijdbezorgers genereerden samen voor 1,4 miljard euro aan handel via Just-Eat. De Europees werkende website, een concurrent van Thuisbezorgd/TakeAway, rapporteerde als beursgenoteerd bedrijf vanochtend de jaarcijfers (PDF).

Aandeelhouders reageerden positief op de cijfers en beloonden de resultaten eind ochtend met een koersstijging van 1,5 procent.

Het van oorsprong Deense bedrijf bedient in de verschillende landen 8,1 miljoen actieve klanten via 45.700 aangesloten restaurants. Zodra een klant een order plaats via Just-Eat betaalt het restaurant een vergoeding aan de website voor het aanbrengen van die klant. Op piekmomenten zijn dat 1.100 orders per minuut.

De winst voor afschrijving, rente en belasting (ebitda) nam met 131 procent toe tot 46 miljoen euro.

Topman John Hughes omschrijft Just-Eat als een technologiebedrijf met kennis van e-commerce. Zijn investeringen voor de komende tijd zijn dan ook in techniek. Zo wil het bedrijf bijvoorbeeld real time zicht kunnen geven op waar een order zich bevindt. Handig voor de klant die wil weten wanneer zijn eten er is. Ook zal het bedrijf blijven investeren ‘om een merk op televisie te worden’.

Een andere deel van het investeringsgeld is bedoeld voor een nieuwe onderdeel van het bedrijfsmodel. Just-Eat kan nu enkel maaltijden thuisbezorgen, maar het is de bedoeling dat het ook grootschalig afhaalorders kan gaan aannemen. De consument kan dan onderweg een bestelling doen en op het moment dat het eten klaar is, kan hij het meenemen naar huis of ter plekke opeten.

Hughes verwacht dat de omzet dit jaar met circa dertig procent zal toenemen tot 280 miljoen euro.

Het is de algemene verwachting dat bedrijf als Just-Eat, TakeAway en Delivery Hero komende jaren ook steeds meer gezond eten gaan bezorgen of laten afhalen.

Delivery Hero kan komende jaren een machtsfactor worden in Europa omdat het met geld van Rocket Internet een wereldbedrijf aan het bouwen is. Just-Eat en TakeAway werken overwegend in Europa, maar met zusterbedrijf Foodpanda erbij schakelt Delivery Hero niet in landen maar op continenten. De bedrijven kunnen profiteren van schaalvoordeel al maakt aandeelhouder Rocket Internet de bedrijven nog niet in de praktijk samengevoegd, enkel in Excel.

Foto: jjsala (cc)

1 Reactie

Ik gebruik veel liever thuisbezorgd. Die is ook nog eens gemaakt door een Nederlander, zo chauvinistisch ben ik dan ook wel 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug