Deel dit artikel
-

Omzet OOH-markt in 2020 met 35% gedaald naar 137 miljoen

De bestedingen aan (Digitale) Out Of Home (OOH) reclame zijn in 2020 met 35 procent gedaald. De omzet bleef op 137,2 miljoen euro steken. In 2019 werd nog 211,2 miljoen omgezet.

De daling is volgens Outreach, de overkoepelende organisatie van OOH-exploitanten, volledig toe te schrijven aan de maatregelen rond COVID-19. Deze zorgden vanaf half maart voor een sterke afname van de mobiliteit van de Nederlanders, waardoor adverteerder minder ‘buitencampagnes’ lieten ontwikkelen.

De grootste daling zat wel in het tweede kwartaal. De bestedingen zakten toen met maar liefst 67 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019, al was dat met tv reclame niet anders. Na een relatieve verbetering in het derde kwartaal met een daling van slechts 25 procent, als gevolg van de versoepeling van de maatregelen, laat het vierde met -29 procent weer een sterkere daling in de omzet zien.

De verhouding tussen traditionele OOH en digitaal is in 2020 overigens gelijk gebleven met onderweg kleine schommelingen per kwartaal. Uiteindelijk ging bijna 90 miljoen naar traditioneel en iets meer dan 47 miljoen naar digitaal. Dat is een verhouding van 65 tegen 35 procent.

Outreach voorziet nog geen herstel van de markt zolang Nederland in een lockdown zit.

Omzetontwikkeling x € 1 miljoen

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond