Deel dit artikel
-

Omzet UPC groeit 5 procent tot 310 miljoen

UPC zag de omzet in Nederland over het eerste kwartaal met 5 procent stijgen tot 310 miljoen euro. Het kabelbedrijf verloor 17.500 klanten, waarvan het merendeel de analoge tv uitschakelde en overstapte naar een andere aanbieder.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die moederbedrijf Liberty Global gisterenavond presenteerde (PDF).

Uit het financiële verslag blijkt dat klanten internationaal de overstap beginnen te maken van losse abonnementen voor tv, internet en telefonie naar bundelabonnementen. In het eerste kwartaal werden er 15 procent meer van dit soort zogeheten triple play-pakketten verkocht dan vorig jaar.

UPC bedient internationaal 17,6 miljoen kabelklanten, waarvan vrijwel allemaal tv-klanten. Een derde van hen heeft een internetabonnement. De verdeling:

  • Single play (1 product) – 11 miljoen (-7,5%)
  • Double play – 2,7 miljoen (+4,7%)
  • Triple play – 3,9 miljoen (15,4%)

De grootste kabelaar na Ziggo heeft in Nederland 2,8 miljoen aansluitingen in huishoudens. Niet al die aansluitingen zijn echter actief. Met 1,9 miljoen van de huishoudens is een betaalrelatie. Iets meer dan de helft van hen heeft analoge tv, (952.000).

UPC verloor afgelopen jaar 46.200 analoge tv-klanten. Het merendeel van hen stapte over naar een andere aanbieder, bijvoorbeeld KPN of Tele2. Het kabelbedrijf won daarentegen wel 28.500 digitale televisieklanten. Dat brengt het nettoverlies van klanten over het afgelopen jaar op 17.500.

Het aantal internetklanten steeg met 24.000 tot 868.00 en het aantal telefonieklanten steeg met 27.400 tot 762.000.

UPC zou overwegen een fusie met of overname van branchegenoot Ziggo overwegen. Daar wordt bij de presentatie van de financiële resultaten met geen woord over gerept. Een samengaan van de twee partijen zou een tweede nationale infrastructuur creëren, in bereik concurrerend met de koperen kabels die KPN in de grond heeft liggen.

Op groepsniveau steeg de omzet van Libert Global met 12 procent tot 2,4 miljard euro. Die groei komt voor een belangrijke mate voort uit de overname van het Duitse Unitymedia. De nettowinst daalde van 807 miljoen vorig jaar naar 424 miljoen in de eerste drie maanden van 2011. Het bedrijfsresultaat steeg wel, van 304 miljoen naar 578 miljoen.

Het kabelbedrijf had op 31 maart 4 miljard dollar in contanten tot zijn beschikking.

Foto: dailyinvention (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond