Omzetaandeel partners bol.com naar 60 procent

Bol.com wordt steeds meer een marktplaats waar externe verkopers en consumenten elkaar vinden. Tegen de zestig procent van de handelsomzet komt van derden. De rol van de marktmeester zelf verandert steeds meer naar facilitator.
Afgelopen jaar is de handelsomzet door derden gegroeid van 55 naar 59 procent, een toename van zeven procent. In België ging dat percentage in dezelfde periode van 58 naar zestig procent.
Dat is af te leiden uit de Platform Monitor die het bedrijf vanochtend publiceerde. Dit document geeft elk kwartaal een beeld van hoe de economie op bol.com zich ontwikkelt. Vooralsnog richt het zich met name op handel in producten. Over diensten, zoals logistiek, financiën en fulfillment, wordt niet gesproken.
Er zijn twee uitzonderingen hierop: automatiseren en adverteren via bol.com. Het eerste zegt iets over de mate waarin externe verkopers hun eigen voorraden deels of helemaal doorzetten naar bol.com. Dat ligt vrij stabiel rond de dertig procent van de 47.550 aangesloten verkooppartners. Dat houdt omgekeer ook in dat zeventig procent van de verkopers hun spulletjes nog met de hand online zetten.
Het aantal verkopers dat zijn assortiment met platformreclame extra onder de aandacht brengt, stijgt ook nog steeds. Iets meer dan een kwart van de verkopers gebruikt ‘Adverteren via bol.com’ in mindere of meerdere mate.
bol.com is qua bereik Nederlands grootste online reclameplatform. De site en app hebben een Nederlands bereik van elf miljoen (PDF). Die mensen genereren maandelijks 103 miljoen winkelbezoeken. Het aantal Nederlandse kopers lag in september op 9,9 miljoen.
Mogelijk de opvallendste melding in de platformmonitor is de enorme groei in het aantal producten dat in de schappen ligt. Dat groeide met 42 procent tot 38,2 miljoen.
Eind 2021 verlaat algemeen directeur Huub Vermeulen het bedrijf. Hij draagt de leiding over aan Margaret Versteden.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond