Deel dit artikel
-

Omzetgroei online winkels bereikt nieuwe piek

De omzetgroei voor online winkels is in anderhalf jaar niet zo hoog geweest. Dat zegt Thuiswinkel.org op basis van CBS-cijfers over juli. Vergeleken met vorig jaar steeg de omzet met 13 procent.
 
De mooie omzetcijfers van de online branche staan in schril contrast met de cijfers van de totale detailhandel. Daar was sprake van een omzetdaling van vier procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Vooral non-foodwinkels kenden een enorme afzetafname van bijna zeven procent. Alleen drogisterijen sloten de maand af met een omzettoename. In de segmenten woninginrichtingartikelen, bovenkleding en consumentenelektronica liep de omzet het sterkst terug. Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten ruimt een procent minder omzet dan een jaar eerder.

De cijfers geven overigens geen beeld van de totale detailhandelsverkoop via internet. De omzet die ‘reguliere’ winkelbedrijven via internet realiseren wordt namelijk niet bij de detailhandel via postorder en internet gemeten.

Deel dit bericht

5 Reacties

Remo Natali

Heeft iemand hierover betere informatie / cijfers?

Een omzet groei via internet kan ik op 2 manieren interpreteren. Is er sprake van een intrinsieke groei per webshop of enkel een absolute groei door een toename van het aantal webshops.

Dat de markt absoluut groeit is logisch omdat steeds meer ‘stenen winkels’ ook via internet gaan verkopen? Hoe zit het met de relatieve groei van bijvoorbeeld winkels die al 5 jaar op internet actief zijn als ‘pure player’? Dat zou ik wel willen weten. Kan iemand mij die informatie leveren?

Take care, Remo

Paul Haarman

Zoals dit artikel ook aangeeft wordt de omzet die off-line geboekt wordt naar aanleiding van een lead die binnenkomt via de website niet meegerekend. Dat is logisch, want dit is welhaast niet te becijferen. MIjn ervaring leert dat off-line winkels en bedrijven wel steeds meer klanten via hun website naar hun “brick and mortar” winkel of bedrijfspand lokken. De stap om ook via internet direct de verkoop te laten plaats vinden wordt helaas vaak nog niet genomen. Vanuit onze praktijk merken wij wel dat mede door de superslechte detailhandelscijfers vandaag de dag wel een inhaalslag gemaakt wordt door de traditionele off-line winkels. Daar ligt nog een grote uitdaging voor deze bedrijven en onze branche natuurlijk.

Paul Smeekes

@ Remo; als pure player is Conrad al langer dan 5 jaar actief op internet en ik kan je bevestigen dat het om intrinsieke groei gaat.
Juli was een bijzonder goede maand.

Jan Dirkse

Het betreft inderdaad intrinsieke groei. Neemt niet weg dat er een enorme toename van het aantal webshops is.

Willem Wunderink

Ik denk dat de groei feitelijk nog veel groter is, want “De omzet die ‘reguliere’ winkelbedrijven via internet realiseren wordt namelijk niet bij de detailhandel via postorder en internet gemeten.”

Dat betekent volgens mij dat hierbij alleen de omzet van pure online bedrijven wordt geteld: de combinatie “clicks & bricks” valt hier zelfs nog buiten!
Waarschijnlijk heeft dat te maken met de registratie(branchecode) van de bedrijven die als basis voor de telling wordt gebruikt. Het zou interessant zijn als een expert deze veronderstelling zou kunnen toetsen.

Heel erg interessant daarbij vindt ik nieuwe concepten als YIZZ (http://www.webevolutie.nl/), die door samenwerking met distributeurs de retailer een zeer laagdrempelige oplossing bieden zodat deze “op knopdruk” (de assortimenten van de aangesloten distributeurs kunnen simpelweg door het ‘aanvinken’ van het merk in seconden aan de shop worden toegevoegd) en tegen een zeer lage maandelijkse kosten (bovendien geheel onderhoudsvrij, want de aangesloten distributeurs onderhouden de database) een online verlenging van hn winkel bieden. Het enige wat de retailer hoeft te doen is zijn huisstijl en contactgegevens toevoegen.
De belangstelling voor YIZZ is dan ook enorm! Ben benieuwd of de via dit platform behaalde omzet wel of niet meegeteld wordt als ‘online” sales.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond