Onderzoek invloed AI op digital agencies: kosten kunnen verviervoudigen

Waar AI nu gemiddeld 3 tot 5 procent van projectkosten vormt, schatten sommige digital agencies dat dit kan oplopen tot 20 procent in de nabije toekomst. Wat de vraag opwerpt hoe transparant dit aan klanten moeten worden gemaakt. Dit en meer blijkt uit een nieuw onderzoek dat Emerce vandaag publiceert.
Voor het tweede jaar op rij heeft Emerce onderzocht welke impact de voortdurende opmars van kunstmatige intelligentie heeft op Nederlandse digital agencies en hoe zij daarop reageren. Wat zijn de verschillende met vorig jaar? En hoe zorg je dat je organisatie, businessmodel en klant mee veranderen?
Zo blijkt dat er behoefte ontstaat aan centrale governance rond tooling, datagebruik, security en compliance. Zeker bij grotere bureaus en klanten met strenge eisen leidt dit tot formelere AI-programma’s en duidelijke kaders.
Daarnaast blijkt dat functies niet direct verdwijnen, maar de inhoud ervan verandert. Een analyse van actuele vacatures wijst uit dat 34 procent AI expliciet vermeldt als vaardigheid of onderdeel van de functie. Bij meerdere bureaus wordt echter geschat dat inmiddels zo’n negentig procent van de medewerkers AI structureel gebruikt in het dagelijkse werkproces.
Het volledige rapport vind je hier en is vrij te downloaden met een Emerce for teams-abonnement.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond