Deel dit artikel
-

Onderzoek: iPad vooral populair om games

Een nieuw onderzoek van de Nederlandse ‘app-onderzoeker’ Distimo laat zien hoe ontwikkelaars presteren op de verschillende mobiele Apple-platform. Spellenmakers moeten zich vooral op de iPad richten, omdat consument graag en goed betalen voor tablet-spellen.

Het blijkt dat hoe groter het apparaat is, hoe hoger de gemiddelde verkoopprijs van een mobiele applicatie is:

  • iPhone: 1,57 dollar
  • iPad: 4,19 dollar
  • Mac-computer: 11,21 dollar

De lagere prijs voor kleinere applicaties leidt er ook toe dat softwareschrijvers op de kleine platformen meer omzet boeken. Dat wordt overigens mede veroorzaakt door het feit dat de App Stores op de iPad en Mac-computer respectievelijk een jaar en twee maanden oud zijn. Zij zijn jonkies ten opzichte van de bijna drie jaar oude iPhone App Store.

  • iPhone-apps: omzet van ontwikkelaars 2,1 hoger dan iPad-ontwikkelaars
  • iPad-apps: omzet van ontwikkelaars 2,0 hoger dan Mac App Store-ontwikkelaars

Het onderzoek van Distimo behandelt enkel de Amerikaanse markt en zoomt in op de top 300 applicaties op de drie Apple-platformen.

Het blijkt dat de iPad onder betalende downloaders vooral populair is om games te downloaden. Die categorie is goed voor 60 procent van de omzet van uitgevers van software. De categorie Entertainment is goed voor iets meer dan 10 procent. De nummer drie, Lifestyle, heeft een marktaandeel van rond de vijf procent.

Voorts zijn ontwikkelaars selectief in hun keuze voor Apple-platformen. Het merendeels schrijft voor de iPhone en iPad. De nummer twee combinatie is iPhone en iPad.

Apples mobiele platform iOS is het populairste onder software-ontwikkelaars. Android is de nummer twee, maar in termen van penetratie is het Google-systeem in de VS al groter dan dat van Apple.

Foto: tocaboca (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond