Deel dit artikel
-

Onderzoek kanaalmix in e-commerce: vaste basis met ‘must adds’ per categorie

Het speelveld van online verkoop is door de jaren flink veranderd. In een nieuw rapport onderzoekt Emerce hoe toonaangevende, in Nederland actieve, e-commercebedrijven met de mix van kanalen omgaan.

Door voor 250 bedrijven systematisch te kijken naar de aanwezigheid op zeven belangrijke verkoopkanalen – van app en bol.com tot Google Shopping – biedt dit rapport een actueel overzicht van waar bedrijven staan in hun digitale distributiestrategie. De selectie omvat multibrand retailers, merken met een direct e-commercekanaal (D2C) en e-commerceplatformen.

Gemiddeld gebruiken bedrijven drie van de zeven onderzochte kanalen, maar er is veel spreiding: 26 procent gebruikt er twee, 27 procent vier. Merken gebruiken gemiddeld meer kanalen dan retailers. Aanvullend op een vaste basis zijn er per categorie/niche verschillende ‘must add’-kanalen: bijvoorbeeld bol.com bij Sport & Fitness en Dieren & Huisdieren, of een app bij Food en Gezondheid & Verzorging.

Ook blijkt bijna tweederde (63 procent) van de merken actief op bol.com, tegenover 23 procent van de retailers. Bij Amazon.nl is dit 43 tegenover tegenover 3 procent.

Daarnaast is er kruisbestuiving tussen kanalen: producten van merken als Body & Fit en Brabantia duiken via wederverkopers en retourplatformen op andere kanalen op, van Kruidvat tot Marktplaats.

Het volledige rapport vind je hier en is vrij te downloaden met een Emerce for teams-abonnement.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond