Onderzoek: Marktplaats helpt MKB aan miljarden omzet

Marktplaats.nl helpt het Nederlandse MKB aan miljarden euro’s aan extra omzet, niet enkel voor de verkoop van producten maar ook met verkeer naar hun sites en digitale en fysieke winkels.
Dat blijkt uit een onderzoek van Blauw Research in opdracht van de handelssite van Ebay. Blauw trekt de conclusie dat 6 procent van de omzet van het Nederlandse MKB direct of indirect, bijvoorbeeld door Admarkt-reclame of gegenereerde naamsbekendheid, is te herleiden tot activiteiten op Marktplaats.nl.
Het onderzoek werd gehouden onder 1.357 ondernemers en consumenten.
Eenderde van de MKB’ers zegt dat ze meer klanten hebben gekregen via de handelssite en 28 procent zegt dat ze daadwerkelijk meer omzet hebben gegenereerd met het aanbieden van handel of door te adverteren. Een kwart van de ondernemers gebruikt reclamedienst Admarkt wel eens om te adverteren in rubrieken die voor hem relevant zijn.
“We zien al een aantal jaren een verschuiving van tweedehands naar nieuw op Marktplaats, onder meer door sterke groei onder bedrijven en zzp’ers,” zegt Olivier van Duijn, directeur core business bij Marktplaats. “Dit onderzoek illustreert de impact van het koopgerichte miljoenenpubliek van Marktplaats op de omzet van ondernemend Nederland.”
Bedrijven brengen hun producten en diensten onder de aandacht van de ruim 1,3 miljoen dagelijkse bezoekers van Marktplaats door onder meer te adverteren op basis van zoekwoorden, met display-campagnes (banners en textlinks) en door producten of diensten rechtstreeks aan te bieden via de zogenaamde topadvertenties.
Uit recente metingen van Stir blijkt dat de handelssite in de maand januari een bereik van 47 procent had onder Nederlanders van 13 jaar en ouder.
Hoeveel extra omzet MKB’ers exact krijgen uit Marktplaats is niet berekend. Blauw stelt echter dat het Nederlandse Midden- en Kleinbedrijf in 2009 een gezamenlijke omzet raeliseerde van 619 miljard euro. Tachtig procent daarvan wordt in Nederland behaald, waarvan zes procent zou zijn toe te wijzen de Ebay-dochter. Omgerekend zou dat circa 25 miljard euro zijn.
Op dit moment laat Marktplaats een onderzoek opstellen over de totale waarde van de handel die via de site tot stand komt. Het gaat daarbij enkel om de directe gerealiseerde omzet uit de verkoop van producten en diensten via het digitale prikbord. Het bedrijf hoopt de resultaten binnen enkele weken te kunnen publiceren.
Foto: tinou bao (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
7 Reacties
Kop
Dit lijkt een wel heel slordig onderzoek van Blaauw en klinkt als grote stappen, gauw thuis. Of is er 1 iemand die het bedrag van 25 mrd wel gelooft?? Een schoolvoorbeeld van conclusies trekken zonder een gezonde sanity check. Bel eerst eens 100 huishoudens en check of ze gemiddeld 4000 euro (!) jaarlijks via Marktplaats aan bedrijven besteden. Typisch gevalletje van Wiens brood men eet, diens woord men spreekt….
Hannov
Goedkope reclame krijg je door (fake) onderzoeken te presenteren. Dat is een heel oeroude pr truc die klaarblijkelijk nog steeds werkt.
Klaas
Miljarden? HAHA! Wat een lachtertje. Nederlandse online omzet is maar 8 miljard euro totaal.
Neem dan ook gelijk even mee hoeveel geld het MKB misloopt door Marktplaats omdat mensen 2e handse artikelen kopen?
Ik denk dat Emerce in het vervolg zulke halve onderzoeken beter niet kan publiceren.
Cristian
Typisch geval van “werken” voor marktplaats.
Zo dik erbovenop, wie gelooft nou zulke onzin.
Ik denk dat Emerce niet zomaar zulke onwaarheden moet plaatsen.
Victor
Bovenstaande opmerkingen vatten goed samen wat mijn gedachten waren deze toen ik hier voor het eerst over las!
Johan
Helaas laat de redactie van Emerce het afweten en reageert ze niet op de racties bij het geplaatste artikel. Enige journalistieke verantwoordelijkheid zou op zijn plaats zijn. Helaas komt het de aflopen 2 jaar vaker voor dat Emerce de plank volledig misslaat door berichten zomaar voor waar aan te nemen.
Erwin Boogert
Dank voor het kritisch meelezen en de reacties. Dit verhaal wordt niet gepresenteerd als een universele waarheid, maar als een weergave van een onderzoek.
Waarom er wel over schrijven? Er zijn bijna geen cijfers over de waarde die op en via c2c-handelssites tot stand komt. Zeker niet voor een specifiek segment als het MKB. Alleen daarom is het al relevant om de bevindingen van een onderzoeker te melden.
Andere cijfers, verfijningen, verdere ontkrachtingen van Blauws stelling zijn welkom in dit reactiepaneel. Daar is het voor.
Blauw en Marktplaats willen met dit onderzoek de waarde/betekenis van de handelssite voor het MKB aangeven. Niet iedereen kan zich zichtbaar vinden in de resultaten, maar welke rol zou je wel toewijzen aan Marktplaats?