Deel dit artikel
-

Onderzoek naar onafhankelijkheid PowNed en WNL

Het Commissariaat voor de Media is een onderzoek gestart om te kijken hoe het gesteld is met de onafhankelijkheid van zowel PowNed als WNL, de nieuwe omroepen die beide hun oorsprong vonden in Telegraaf Media Groep (TMG).

Dat schrijft NRC Handelsblad. Nieuwe omroepen in het publieke bestel worden extra in de gaten gehouden. Wat dat betreft is het onderzoek niet onverwacht. 

Tussen de twee aspirant-omroepen en TMG lijken veel banden te bestaan. PowNed bijvoorbeeld, met als initiatiefnemer weblog GeenStijl, huurt het weblog in om de artikelen op de eigen homepage te maken. De site trekt een kleine groep bezoekers, die vaak terugkomen. Beide partijen, de redactie van GeenStijl en omroep PowNed, zitten sinds kort in hetzelfde pand. Wat betreft WNL, de domeinnaam van de website hiervan, staat nog steeds op naam van initiatiefnemer Telegraaf.

In NRC Handelsblad wordt terecht de vraag gesteld of de twee dochterbedrijven van TMG de Mediawet hebben overtreden met het uitbesteden van producties aan dochterbedrijven van TMG.

Het is volgens de Mediawet niet verboden om buitenshuis productiecapaciteit in te huren. Maar in het geval van de aspirant-omroep WNL wordt de productiecapaciteit ingehuurd bij Telegraaf Video Media, een dochterbedrijf van TMG. De redacties van de WNL-programma’s zijn in dienst van Telegraaf Video Media.

Deel dit bericht

1 Reactie

C. de Boer

Eigenlijk vraag ik me af of die inmenging wel zo erg is. Het is publiekelijk geheim dat Powned en WNL natuurlijk banden hebben met de Telegraaf. Immers is WNL opgestart vanuit de Telegraaf en Powned vanuit Geenstijl. Zou je dat ontkennen, dan zou je je eigen achtergrond verloochenen en dus ook dat je banden met elkaar hebt. Maar zou je dat ook niet kunnen interpreteren als een stuk maatschappelijke betrokkenheid? Zou een imperium als TMG niet dergelijke acties kunnen organiseren uit ‘MVO’-oogpunt?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond