Deel dit artikel
-

Onderzoek tarieven digital agencies: tariefgrens schuift op, maar hogere prijzen stuiten op klantkritiek

Terwijl een kleine groep structureel meer dan 150 euro per uur rekent, merken verschillende bureaus dat klanten kritisch worden wanneer tarieven richting 160 euro gaan. Dat en meer blijkt uit een nieuw tariefonderzoek dat Emerce vandaag publiceert.

Het rapport onderzoekt uurtarieven (junior, medior, senior), projectprijzen en verdienmodellen van digital agencies. Om zo richting te geven in een markt waar keuzes over prijsstelling steeds strategischer worden. Daarbij wordt ook gekeken naar ontwikkelingen in bureau-categorieën (waaronder full service, e-commerce en performance agencies) en bedrijfsgroottes, zodat zichtbaar wordt wat voor welke groep kenmerkend is. Alsook inzicht in alternatieve prijsstellingen dan junior-, medior-, senior-tarieven.

Behalve inzicht in tarieven, wijst het onderzoek onder andere uit dat AI vooral voor onzekerheid zorgt. Bijna veertig procent van de bureaus weet nog niet welke invloed AI krijgt op prijzen en verdienmodel. Ongeveer een derde verwacht hogere tarieven door AI, vanwege toegenomen waarde.

Voor 2026 verwacht het overgrote deel (73 procent) van de betrokken bureaus opnieuw een verhoging van de tarieven, zij het gematigder dan afgelopen jaar.

Het volledige rapport vind je hier en is vrij te downloaden met een Emerce for teams-abonnement.

 

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond