Deel dit artikel
-

Onderzoek: verdubbeling internetshoppers die orders afhalen

Online shoppers bij supermarkten halen hun bestellingen in 2013 twee keer vaker op in de winkel, ten nadelen van thuisbezorgen. Een scan van Deloitte laat ook zien dat de gemiddelde orderwaarde omhoog gaat, al meer dan honderd euro per bestelling.

Negen procent van de consumenten die boodschappen bestelt op de site van hun supermarkt gaat naar de winkel om de bestelling af te halen. In 2012 was dat nog vier procent. Er is sprake van een ruime verdubbeling. Gemiddeld wordt één bestelling per maand gedaan, waarbij 103 euro wordt uitgegeven (was: 97,42 euro).

Het jaarlijkse rapport ‘Bedrijfsvergelijking 2013 Levensmiddelendetailhandel’ van Deloitte geeft de resultaten weer van een steekproef onder 2.450 consumenten. Die verschenen vandaag.

Paul Op Heij, partner bij branchegroep Retail van Deloitte: “Consumenten die online boodschappen bestellen, kiezen nog steeds voor gemak en laten hun boodschappen het liefst thuis bezorgen. Wel neemt deze bezorgmogelijkheid iets in populariteit af, terwijl het zelf afhalen bij een afhaal- of verzamelpunt juist toeneemt.” De populariteit van thuisbezorgen, is daarbij iets gedaald van 78 naar 72 procent.

Andere resultaten uit het onderzoek:

  • 19 procent van de consumenten gebruikt de app van zijn supermarkt
  • Een kwart gebruikt de zelfscankassa, indien beschikbaar
  • Populairste internetbestellingen: drogisterijartikelen, non-food producten, diepvriesartikelen en dranken

Het ziet er naar uit dat Albert Heijn de gemiddelde orderwaarde van de superbestellingen aardig omhoog schroeft, al maakt het onderzoek van Deloitte geen onderscheid naar de afzonderlijke formules. In een recent artikel in NRC Handelsblad werd echter duidelijk dat AH-klanten op internet gemiddeld voor 140 à 150 euro  uitgeven per thuisbezorgde order. Bij afhaalbestellingen ligt dat iets lager, tussen de tachtig en negentig euro.

Foto: polycart (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Ton

Het nadeel van laten bezorgen is en blijft dat je een bepaalde tijdsduur thuis aanwezig moet zijn. Ook al worden de marges (tijdsindicatie) waarin geleverd wordt steeds kleiner.

Maar ik verwacht binnen enkele jaren weer een omslag. Het wachten is op (bedrijven zoals) deburen.nl. Zij zijn bezig om in het hele land kluisjes te plaatsen waar men de spullen 24 uur per dag kan afhalen. Zeker nu ze de eerste koelkluisjes aan het testen zijn, komt het hopelijk binnenkort allemaal in een stroomversnelling.

Fred van Rijswijk

@Ton, idd wij zijn met http://delvry.co bezig om de lokale dagelijkse boodschappen uit de speciaalzaken binnen 90 minuten bij je thuis of kantoor te bezorgen. Straks kunnen we zelfs tijdsindicaties afgeven en realtime je bezorger volgen via de app, de klant staat in direct contact met haar/zijn bezorger.

Dus niet 1 uur thuis zitten wachten of zoals nu een hele dag, maar een berichtje krijgen 5 min voor aanvang binnen het afgesproken tijdslot.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond