Deel dit artikel
-

Onderzoek: ‘Zet passagierstreinen in voor pakketvervoer’

Een verkennend onderzoek van de TU Delft, TNO en Royal HaskoningDHV laat zien dat het mogelijk moet zijn om goederenvervoer te laten plaatsvinden in passagierstreinen. Dat scheelt dagelijks makkelijk vijftienduizend volle vrachtwagens op de weg.

Twee jaar geleden gaf de Tweede Kamer opdracht tot het onderzoek dat moest verkennen of niet gebruikte passagierscapaciteit in treinen kan worden gebruikt voor vracht. Ja, stellen de onderzoekers.

Buiten de spits om is er ruimte zat om ‘cargo pods’ in de trein te laden op reguliere stations. Structureel en over de gehele dag gemeten is sprake van een gemiddeld bezetting van slechts dertig procent.

De onderzoekers bekeken de haalbaarheid van TurboPlan2030, een nieuw mobiliteitsconcept, en zien geen grote obstakels. Mocht het initiatief daadwerkelijk worden uitgevoerd, dan kan het tussen 2030 en 2035 operationeel zijn en landelijk dekkend uitgerold tegen 2050.

“Vanuit de optiek van wet- en regelgeving zijn er in dit onderzoek geen grote belemmeringen geïdentificeerd.”

“In het middenscenario”, met een bezettingsgraad van veertig procent, “betekent dit een vervoerpotentieel van circa 460.000 europallets per dag, hetgeen een equivalent is van circa 15.500 volle vrachtwagenladingen. In dat scenario bedraagt de gecombineerde praktische bezettingsgraad van personen en goederen nog steeds slechts 58% van de theoretische maximale bezettingsgraad.”

Foto: Rob Dammers (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Joris van den Hurk - Gwynt

Kansloos en theoretisch verhaal in trend van vrachttram en andere luchtfietserij! Hier is in (ver) verleden al heel vaak naar gekeken via Rail Cargo Nederland met wilde ideeën voor netwerk van terminals in onder meer Hoofddorp met buisverbinding naar Schiphol en Aalsmeer. Om meerdere redenen gaat dit nooit werken: bedrijfseconomisch kan een dubbele extra overslag niet concurreren met efficiënt direct en fijnmazig wegtransport, operationeel is rail veel te onbetrouwbaar voor tijdskritisch palletvervoer én het nu al matig functionerende reizigersvervoer wordt nog verder verstoord door de noodzaak om te laden en lossen. Richt je bij dit soort projecten vooral op snelle vrachttreinen (vracht tgv’s) op lange afstanden voor pakketjes en verslading, daar heeft rail veel meer potentie en veel meer te bieden. Dit vraagt wel prio nummer 1 voor deze treinen en dat zit er in geen enkel land in Europa in. Start met wat logisch is en niet met wat bij voorbaat kansloos is!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond