Deel dit artikel
-

‘Ongeveer dertig procent webwinkels biedt iDeal aan’

Op dit moment zegt bijna 30 procent van de internetwinkels de betaalmogelijkheid “iDeal” aan te bieden. Dat vertelt Daniël Ropers, bestuurder van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. en directeur van bol.com. Hij baseert zich op cijfers van een intern onderzoek van Thuiswinkel.org. Tachtig procent van de respondenten uit het onderzoek hoopt voor het einde van 2006 de betaalmethode op hun site aan te bieden.

Het onderzoek bestond uit een enquête onder de ongeveer 200 leden van Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie waar een groot deel van de Nederlandse internetwinkels bij is aangesloten. Enkele tientallen procenten hebben volgens Ropers gereageerd. “Daarin zou een vertekening kunnen zitten, zoals je dat altijd ziet bij enquêtes.”

De grotere webwinkels beginnen ondertussen met de introductie van de nieuwe betaalmethode op hun sites. Zo staat sinds  vorige week op www.kijkshop.nl  een iDeal betaalbutton. De introductie bij bol.com loopt enige vertraging op, zo laat bol-directeur Ropers weten. Het bedrijf hoopt binnen enkele weken van start te gaan met iDeal. Ropers: “Dat we enige vertraging hebben, heeft te maken met het feit dat de banken pas heel kort voor onze voorgenomen lancering klaar waren met de voorbereiding. Daardoor hadden wij te weinig tijd om het systeem te bouwen.”

iDeal is een gezamenlijk online betalingssysteem van de vier Nederlandse banken ABN Amro, ING, Postbank en Rabobank. Met het systeem kan een klant in de online betaalomgeving van zijn eigen bank een internettransactie verrichten. Een van de belangrijkste redenen voor bol.com om iDeal aan te bieden is het feit dat de betalingsverwerking via het systeem ‘realtime’ is, aldus Ropers.

Deel dit bericht

10 Reacties

Joost Wels

Tip voor het volgende onderzoek: als men i.p.v. het houden van een enquete nu eens de 200 sites bezocht had was men waarschijnlijk sneller klaar geweest en had men een betrouwbaar cijfer gehad.

O-Ishi

Een tiental procenten van 200 winkels. Dat is dus rooskleurig dus minder dan 40 deelnemers. En dan vervolgens uitspraken gaan doen over alle online winkels, lachen.

Olaf Johannes

@Joost: ik kan het niet laten om even aan je te zeggen dat ik erg moest lachen om je opmerking (je kunt dus ook gewoon een beetje lol hebben op deze site!). Je voorstel is natuurlijk kinderlijk eenvoudig en zo ontzettend waar. Daar moet dhr. Daniël Ropers de volgende keer toch een beetje verder op doordenken voordat hij weer met dit soort vage onderzoeksresultaten naar buiten komt. Je kunt natuurlijk op je klompen aanvoelen dat er een flinke vertekening zit in deze cijfers: het percentage zal dan ook in werkelijkheid een stuk lager liggen. Maar dat kunnen ze inderdaad ook gewoon even tellen…..

Nils Kijkuit

Voor de volledigheid. Thuiswinkel.org vertegenwoordigt primair de grote thuiswinkelshops (mede vanwege hun hoge toetredingsdrempel). Ook wij (Digital Warehouse) accepteren inmiddels iDEAL en zijn niet lid van Thuiswinkel.org en komen dus niet voor inde statistieken van dhr Ropers. En zo zullen er veel meer winkels zijn! 

Bart van Bragt

Emerce is een site/blad over marketing, dat wil wat mij betreft niet zeggen dat ze maar klakkeloos marketing blabla van organisaties als iDeal over moet nemen. Een wat meer kritische houding is gewenst, je hoeft niet heel erg lang te zoeken om er achter te komen dat dit percentage van 30% veel hoger is dan de werkelijke situatie laat zien. Persberichten vrijwel integraal overnemen is natuurlijk leuk om veel content op de site te krijgen voor weinig geld maar doet de kwaliteit niet veel goed.

Olivier

@Bart: Dit is de afgelopen weken al meerdere malen voorgekomen. Je zou inderdaad een wat meer journalistieke aanpak verwachten.

Redactie Emerce

@Bart. Dank voor je reactie. Voor de duidelijkheid: in het bericht had je kunnen lezen dat de informatie over het onderzoek níet komt van 'de organisatie' iDeal, maar uit het onderzoek van Thuiswinkel.org, een club met andere belangen. Ten tweede: dit bericht is níet gebaseerd op een persbericht maar een presentatie tijdens een congres en een telefoongesprekje. Wij zijn met andere woorden niet benaderd 'met een marketingpraatje'.  Dat het percentage van 30 procent wellicht iets aan de hoge kant is, ben ik met je eens. In het bericht wordt die nuancering ook gemaakt en wel uit de mond van Ropers zelf. Bij een onderzoek heb je echter altijd te maken met een bepaalde respons en een vertekening doordat de mensen die deelnemen vaak niet representatief zijn voor de hele groep.  

Chris

Wij van Bootschappen.nl bieden ook Ideal aan en zijn daar zeer tevreden over. Wel zou meer uitleg over Ideal via de pers de mensen wat minder angstig maken over deze betaalmethode. Vele mensen denken nog steeds dat zij zich eerst ergens voor moeten aanmeldem om Ideal te kunnen gebruiken, terwijl de meeste toch al internetbankieren.Overigens zijn ook wij geen lid van Thuiswinkel.org, de kosten daarvoor zijn gewooon te hoog plus dat ze inzage willen hebben in jaarrapporten enz.

grobbekuiken

En wij van opdezesitekanjeookkopen.nl bieden geen iDeal aan! Kunnen alle meneren die zo nodig hun aan te weinig persaandacht lijdende winkeltje willen promoten (Bootschappen.nl, Digital Warehouse) voor een keertje gewoon een PR bureau inhuren zodat wij hier niet hun overbodige 'commentaar' op deze site hoeven te lezen.Of gewoon commentaar schrijven zonder je winkel te promoten, probeer het eens. Veel thanks!

Gerben Dijkgraaf

De belangrijkste reden om iDEAL aan te bieden is omdat het realtime is…dat klopt. Als consument heb je na het accepteren van de betaling geen enkele, maar dan ook geen enkele mogelijkheid meer om de betaling evt terug te draaien. Als consument moet je dan maar afwachten of er geleverd wordt of niet. Wanneer begrijpen de consumenten eens dat zij nog altijd veel beter beveiligd zijn via de betaling met creditcard dan met bijvoobeeld iDEAL? Desondanks werd het wel tijd dat er zo'n gemeenschappelijk platform in Nederland kwam…wanneer schuift de SNS dat hopeloze Bill eens van tafel en sluiten zich ook aan bij iDEAL….?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond