Deel dit artikel
-

OnLane MCN start influencernetwerk musical.ly

Het Nederlandse MCN OnLane, onderdeel van MediaLane, biedt adverteerders toegang tot het nieuwe, snelgroeiende social netwerk musical.ly. Nederlandse jongeren downloadden de app reeds twee miljoen keer.

“We gaan eigenlijk weer drie jaar terug in de tijd”, zegt directeur Jonatan de Boer van OnLane. “Toen waren YouTubers nieuw, groep mediamakers die snel een groot publiek wisten op te bouwen. Dat zie je nu op musical.ly ook gebeuren, maar dan rondom zelfgemaakte muziekclips van maximaal vijftien seconden.”

“Je ziet veel jonge, creatieve makers die binnen de beperkingen van het format heel interessante dingen maken.”

OnLane helpt social influencers bij hun producties maar vooral bij het opbouwen van publiek. Vanuit commerciële optiek ligt zijn rol primair in het bemiddelen tussen de makers en adverteerders. Het bedrijf kan met alle grote netwerken overweg: YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat en nu ook musical.ly (gebruikers heten ‘musers’).

Anders dan bij YouTube en Facebook kent het netwerk van playbackers geen geautomatiseerd reclameprogramma. Adverteerders kunnen er dus enkel terecht met branding en product placement. De eerste groep belangstellenden komt dus uit de hoek van de wereldmerken, zoals Coca-Cola, fashionfabrikanten en natuurlijk platenmaatschappijen. “Die gebruiken musers intensief om nieuwe liedjes te promoten.”

Overigens is de app niet enkel te gebruiken voor muziek maar ook comedyclips.

musical.ly heeft wereldwijd 130 miljoen gebruikers. In Nederland is de app twee miljoen keer gedownload.

OnLane is met enkele zeer populaire Nederlandse musers een samenwerking aangegaan. Onder hen: Sara Dol (foto, officialsaarx – 500.000 volgers), Bente van Katwijk (bentevankatwijk – 450.000 volgers) en Keanu Bruijnen (keanu.bruijnen – 340.000 volgers).

Morgen zitten twee influencers uit De Boers netwerk in de uitzending van Koffietijd om het nieuwe abstracte socialverschijnsel een gezicht te geven.

musical.ly is in april 2014 door Alex Zhu en Luyu Yang. Het hoofdkantoor zit in San Francisco. Het bedrijf haalde in twee investeringsronden 16,6 miljoen dollar venture capital op, onder meer bij Greylock Partners.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond