Deel dit artikel
-

Online aandeel van schoenenaankopen naar 28 procent

De verkopen van de schoenbranche stagneren, het aantal vestigingen loopt jaarlijks terug en een steeds groter deel van de verkoop gaat via het internetkanaal. Dat concludeert ABN Amro in het onderzoek Stand van de Retail van september.

De schoenenbranche heeft het zwaar. Waar in 2012 nog 3470 schoenenwinkels waren, telt Nederland er nu ruim duizend minder. De winstmarges zijn beperkt, ook omdat schoenenwinkels er door hoge concurrentie niet of nauwelijks in slagen om prijzen te verhogen.

In 2018 lagen de verkoopprijzen van schoenen op het laagste niveau sinds 2005, terwijl het algehele prijspeil in die periode met 22 procent is gestegen. Ook in 2019 slagen schoenenwinkels er nauwelijks in hun prijzen te verhogen.

De winkels verliezen vooral omzet aan internet. Het online aandeel van schoenenaankopen is tussen 2016 en 2018 van 21 procent naar 26 procent gestegen.

Daarnaast ondervinden ze concurrentie van branchevreemde partijen, zoals kledingwinkels. Zo hebben grote kledingwinkels als Primark, H&M en ZARA ook schoenen in hun assortiment opgenomen en verkopen die voor een lage prijs. Al 9 procent van de totale omzet van H&M Nederland is afkomstig van schoenen.

De schoenenwinkel is als het ware een shop-in-shop binnen de kledingbranche geworden, signaleert ABN. Bovendien genereert deze formule een groter bereik, omdat het ook consumenten bereikt die niet perse de winkel bezoeken met het doel om schoenen te kopen. Zo neemt de kans op een impulsaankoop toe.

Om een optimale samenwerking te realiseren, is de dienstverlening van cruciaal belang. De bezoeker kan alleen dan ontzorgt worden. Uit een eerder onderzoek blijkt dat de behoefte aan kennis en kunde van bezoekers van schoenenwinkels sterk gestegen is tussen 2015 en 2018. Zo kunnen schoenenwinkels zich ook onderscheiden van het online kanaal.

De kracht zit vooral in de combinatie van de fysieke winkel – als primaire verkoopkanaal – en internet. Niettemin zal de online schoenenbranche de komende jaren groeien. Het is in elk geval belangrijk voor schoenenretailers om de klant beter te leren kennen. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van apps die de schoenmaat meet van consumenten.

Verschillende retailers werken al samen met 3D-aboutme. Bij herhaalaankopen kunnen schoenenwinkels deze data en kennis inzetten om consumenten te helpen de juiste maatkeuze te maken. Hiermee helpt de schoenenwinkel niet alleen de consument, maar dringt ook het aantal retouren sterk terug.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

1 Reactie

Kees

Geen wonder dat de verkoop van schoenen in winkels schrikbarend terugloopt. Ik heb een wat minder gangbare maat en toen ik laatst schoenen nodig had, ben in bij elkaar zeven winkels verdeeld over diverse steden afgelopen om een passend paar te kopen. Waar ik jarenlang probleemloos meteen bij mijn vaste winkel hiervoor als tevreden klant met schoenen naar huis kon, was mijn maat nu niet meer in de winkel beschikbaar. Kon wel besteld worden, dat deden ze dan via hun online webshop of zo, maar je moest dan wel al vooruit betalen. Dat ging vroeger anders. Toen was het risico van te bestellen niet-passende schoenen voor hen. Als ze niet pasten, zou ik mijn geld wel weer terug kunnen krijgen, maar toch vind ik dit geen correcte procedure. De bestelling ging dus niet door. In andere winkels was het precies hetzelfde. Ik begreep dat schoenenwinkels samenspannen tegen consumenten om dit op deze manier te doen. Ik mochjt blij zijn dat er zelfs nog schoenenwinkels bestonden, zo werd mij verzekerd. Ja als je je assortiment inkrimpt en je klanten probeert te dwingen tot dit soort procedures of verbant naar webshops, dan sla je als winkel dus de basis onder je bestaan weg. De zevende winkel in de vierde stad had uiteindelijk wel mijn maat in het winkelassortiment. Dit alles kostte mij een zee van tijd en extra reiskosten, plus veel ergernis. Dat alles voor het kopen van een paar schoenen. Ik heb nu dus een winkel gevonden waar mijn maat in het assortiment zit, maar niet in mijn woonplaats. Lang leve de digitalisering.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond