Derp

Online aandeel totale kledingverkopen op 40 procent in 2020

Het aandeel van e-commerce binnen de totale, wereldwijde omzet in kleding en schoenen ligt vandaag de dag op zo’n 5 tot 6 procent. In 2020 zal dit aandeel gestegen zijn naar 40 procent. 

Dat voorspelt het economisch bureau van ING.

Met de komst van mobiel internet, virtuele pashokjes en social media, zetten steeds meer kledingretailers de stap naar online. Alle ontwikkelingen leiden ertoe dat de online kledingverkoop zich de komende jaren in versneld tempo zal ontwikkelen, zo is de boodschap van ING.

De zoektocht van de consument zal vaker online beginnen. In 2020 zal 60 procent van de verkopen nog steeds in de fysieke winkel plaatsvinden. Door de groei in online zal minder omzet via de fysieke kledingwinkels lopen. Vooral winkels op zogenoemde c-locaties zullen het moeilijk gaan krijgen.

Tegelijkertijd is er sprake van groei in online omzet. Vooral schaalgrootte, marketingkracht en betrouwbaarheid zijn hierbij doorslaggevend. Volgens ING zal een beperkt aantal grotere internationale spelers de markt gaan bepalen op dit gebied met daarnaast nog ruimte voor online niche shops.

De totale omzet in deze branche, online en offline, zal in 2011 een afname tonen van 1,5 procent, zo verwacht ING. In 2012 is er sprake van een kleine stijging: 0,5 procent.

Het wereldwijde aandeel van online kledingverkopen ligt momenteel nog rond de 5 procent. Nederland was in 2010 bijvoorbeeld goed voor ruim een half miljard euro online omzet in kleding en schoenen.

3 Reacties

Niet alleen de retailers zetten een stap naar online, ik zie ook de merken zelf worstelen met de vraag of ze online moeten en volgens welk model. Een kanaalconflict met offine retailers steekt zo de kop op.

Bovendien is het starten en runnen van een webshop iets anders dan het runnen van een fysieke winkel of een kledingmerk. Een voorbeeld is de met de gebruikelijke bombarie aangekondigde webshop van Sapph die inmiddels alweer geruisloos offline is gehaald.

Veel merken, of het nu fashion is, tools of elektronica, worstelen met distributie vraagstukken. De top-down benadering “we gaan e-commerce doen” wordt in veel gevallen niet zorgvuldig qua strategie voorbereid en zorgt voor problemen. Kanaalconflicten hoeven geen probleem te zijn met het juiste distributie model.

De groei zal er zeker zijn. Het is zeer relevant om te weten waar de boekingen plaats hebben. Met de Cross Channel aanpak van retailers , zie je dat er steeds meer omzet Online geboekt wordt in een fysieke winkel. Het genoemde percentage wordt hier zeker door beïnvloed. Cross Channel is King! zie ook http://www.retail2020.nl CBW-MITEX

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug