‘Online aankoop kruidenierswaren draait om gemak’

Prijzen zijn niet doorslaggevend als het gaat om voedsel kopen via het web. ActivMedia Research ontdekte dat consumenten vooral hun kruidenierswaren op Internet kopen omdat dat betere kwaliteit en meer gemak biedt. Ze zijn bereid om daar een hogere prijs voor te betalen.
In een onderzoek van Ernst & Young Consulting wordt immers gezegd dat e-commerce binnen deze sector hier geen wortel schiet omdat de afstanden tot de winkel in Nederland vrij klein zijn. In Amerika moet de consument langer naar een supermarkt reizen en ervaart hij de thuisbreng-service daarom als gemakkelijk.
In het onderzoek zag directeur Bruininks van Albert Heyn de Nederlandse markt voorlopig niet groeien: 'In de komende vijf tot tien jaar blijft e-commerce een illusie. Het zal altijd een marginaal gebeuren blijven, minder dan drie procent.' Nu is dus duidelijk dat supermarkten en andere levensmiddelenwinkels zullen moeten concurreren op het gebied van kwaliteit, en niet zozeer op prijs, zoals in de fysieke winkels wel op grote schaal gebeurt.
ActivMedia ontdekte dat kopers van huishoudelijke artikelen en voedsel al sterk merkgebonden zijn. De grote meerderheid is niet op zoek naar koopjes, zoals bij de verkoop van computers en software wel veel voorkomt. De consument zoekt het gemak meer in gepersonaliseerde winkels die herhalingsaankopen onthouden en de artikelen snel thuis bezorgen. Kopers van luxe artikelen zijn vooral benieuwd naar de kwaliteit van het product. Twintig procent van de consumenten koopt luxe artikelen om er zeker van te zijn dat ze iets beters kopen dan Jan met de pet.
De meeste kopers komen op het web om bewuste aankopen te doen, die ze toch al nodig hadden; er zijn weinig impuls-kopers bij die reageren op aanbiedingen en promoties. Ongeveer één op de vier personen volgt wel een aanbieding. Bij de koop van luxe-artikelen ligt dat iets anders. Daar laat meer dan de helft zich toch leiden door presentatie en de centrale plaats van een artikel op een site.
Bron: Internetnews
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond