Online aankopen en bestedingen lijken te stabiliseren na periode van groei

Consumenten kopen minder online. Dat blijkt uit de jongste kwartaalcijfers van Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. In het derde kwartaal van 2022 zijn de online consumentenbestedingen iets toegenomen. In totaal hebben consumenten in 7,2 miljard euro online uitgegeven, 4 procent meer dan een jaar geleden.
Deze groei wordt veroorzaakt door een groei in online bestedingen aan diensten (+14%), pakketreizen (+20%) en tickets voor attracties en evenementen (+19%). Het aantal aankopen van diensten blijft redelijk stabiel (+1%), maar omdat consumenten minder producten kopen daalt het totaal aantal online aankopen wel (-5%) vergeleken met 2021.
Waar vorig jaar in bijna drie keer zo veel pakketreizen werden gekocht als het jaar daarvoor, is de groei dit jaar gestabiliseerd. In 2021 ging de samenleving vanaf juni weer open en reisden consumenten weer massaal naar het buitenland. De online diensten hebben toen een flinke vlucht genomen en op dat niveau stabiliseert het nu, zo blijkt uit de monitor.
Per aankoop wordt er meer uitgegeven dan in 2021: het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop neemt toe met 9 procent. Dit komt met name door het gemiddeld besteed bedrag per aankoop van diensten: tickets voor attracties en evenementen stijgen met 21 procent, pakketreizen met 14 procent en losse vliegtickets en accommodaties met 8 procent vergeleken met vorig jaar.
Cross-border bestedingen zijn gestegen met 12 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2021. Dit wordt veroorzaakt door de bestedingen aan diensten die stijgen met 28 procent, met name door uitgaven aan pakketreizen en losse vliegtickets & accommodaties in het buitenland.
In het derde kwartaal van 2022 deed 87 procent van de Nederlanders een aankoop online, een vergelijkbaar aandeel met vorig jaar. De desktop en laptop blijven de dominante apparaten bij online shoppen, maar het smartphone-aandeel stijgt vergeleken met vorig jaar. iDEAL wordt nog steeds veruit het meest gebruikt als betaalmiddel voor het doen van online aankopen, alhoewel het aandeel licht daalt (van 71% naar 69 procent). Creditcard en Klarna vergroten hun aandeel (beide +1%). Creditcard groeit het hardst in aankopen van losse vliegtickets en accommodaties, terwijl Klarna groeit in kleding. Groei van het aandeel creditcard is ook te wijden aan de toename van cross-border aankopen, maar ook daar blijft iDEAL de meest gebruikte betaalwijze.
Foto Stanislav Kondratiev
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond